”În niciun context nu aș fi putut fi de acord ca și Bulevardul Decebal, și strada Gării, pe relația cu linia ferată către Tărpiului, să fie blocate simultan”, a spus primarul Bistriței, Ioan Turc, într-un interviu în care a vorbit despre faza în care se află investiția în pasajul subteran de pe str. Gării-Tărpiului.
Primarul Bistriței, Ioan Turc, a explicat încă o dată la AS TV de ce a renunțat municipalitatea la Centrul Intermodal care urma să fie construit pe strada Gării în favoarea unui pasaj subteran.
În primul rând, dacă e să ne uităm la topica lucrărilor, este absolut imposibil pentru oamenii care trăiesc în acest oraș să lucrăm concomitent și pe axe, pe Bulevardul Decebal, pe Gării, pe Andrei Mureșanu și pe Năsăudului și, de asemenea, să lucrăm și la fostul proiect legat de Centrul intermodal. Ar fi însemnat zona de nord a orașului să fie închisă, absolut perturbată pentru o perioadă foarte lungă de timp. În momentul de față, așa cum bistrițenii știu, traficul se desfășoară în cea mai mare parte de pe Gării, pe Arțarilor, cu ieșire de pe străduțe secundare către Calea Moldovei sau Năsăudului. Dacă am fi închis și acest culoar, practic nu s-ar mai fi putut circula deloc. Acesta este un argument
Al doilea argument invocat de primar are în vedere ”dezavantajele pe care un asemenea centru intermodal le-ar fi adus pentru oamenii care trăiesc în Bistrița”.
Un pod care să treacă pe la geamurile unui bloc cu zece etaje. Avem acolo două blocuri de fapt, unul cu 10, altul cu 4 etaje. Nu cred că ar fi fost ceva bun. Pe de altă parte, dacă ne uităm pe str. Tărpiului, aproximativ 15 case ar fi rămas sub pod. Nu cred că acei oameni au păcătuit atât de grav încât municipalitatea să le facă un asemenea cadou. Eu cred că această soluție de pasaj subteran este corectă din toate punctele de vedere
El a invocat și considerente de ordin financiar.
Nici financiar – să ne înțelegem foarte bine fiindcă ceea ce spun cei de la PSD reprezintă un neadevăr flagrant – valoarea investiției nu ar fi fost de 10 milioane de euro. Cu toate corecțiile finaciare pe care suntem obligați să le luăm în calcul, ar fi fost dublă sau poate mai mult decât atât. Deci am fi avut o investiție care ar fi perturbat grav traficul din municipiu pentru o lungă perioadă de timp, nu ar fi oferit o soluție tehnică corectă pentru bistrițeni și foarte, foarte, foarte scumpă. Or, ceea ce se face trebuie să fie bine gândit și trebuie să avem în vedere și perspectiva de dezvoltare pe termen mediu și lung a acestui oraș
Potrivit lui Ioan Turc, acum se lucrează al PUZ aferent studiului de fezabilitate pentru pasajul subteran.
Lucrările sunt destul de avansate. Urmează să se intre în CT la CFR Cluj, după care vom da drumul studiului de fezabilitate. În ceea ce privește proiectul tehnic și de execuție, ele vor fi tratate la pachet, printr-o singură procedură. Practic suntem cu o investiție aflată în derulare pe componenta de documentație deocamdată, ceea ce foarte bine. Orice investiție de o asemenea complexitate aduce o serie de provocări. E vorba despre devieri de rețele, lucrări care trebuie făcute pe sub șinele de cale ferată, dar suntem oameni care ne asumăm anumite lucruri, avem curajul opiniei. Dacă apreciem că o soluție tehnică este mai bună, o susținem, chiar dacă presupune mai multă muncă, mai multă bătaie de cap. Important este ca, la final, oamenii să fie cu adevărat mulțumiți. Eu cred că în toată lumea, nu doar în România, soluția pasajelor subterane este cea mai agreată. Nu e și cea mai ieftină, dar e cea care aduce cele mai multe avantaje participanților la trafic, oamenilor în general. Sunt foarte multe argumente în favoarea acestei idei.
Întrebat când crede că va fi finalizat acest pasaj, primarul a răspuns:
Până la finalizarea SF, nu avansez cu termen. SF va stabili și perioada necesară, în funcție de soluțiile tehnice propuse, în care investiția va fi realizată, dar avem o serie de argumente pe care ne întemeiem un optimism cât se poate de firesc: am dat drumul la proceduri, se lucrează la PUZ, avem sursă de finanțare de la Guvern, prin Programul Național Anghel Saligny, avem discuții aplicate cu colectivul tehnic care lucrează la PUZ și la SF pentru că, de fapt, ele sunt tratate împreună. Deci, în pofida tuturor dificultăților de natură pur tehnică, eu sunt absolut sigur că această investiție va avansa cu pași corecți.
Firma Altemis SRL din Dej este cea care realizează documentația tehnico-economică aferentă pasajului subteran str. Gării – str. Tărpiului pentru 472.728 lei, fără TVA cu următoarele:
- Realizare pasaj rutier subteran pe sub calea ferata;
- Realizarea sensului giratoriu de pe str. Gării la intersecție cu b-dul Decebal;
- Modernizarea pasajului pietonal existent sau integrarea acestuia în pasajul rutier pentru asigurarea traversării pietonilor și bicicliștilor, în vederea asigurării continuitații pistelor de bicicliști care se creaza prin alte proiecte;
- Realizarea legăturilor din pasaj cu strazile laterale;
- Modernizarea parcării publice situate pe str. Gării lângă magazinul Carrefour Market, după conceptul ”Park&walk”, inclusiv dotarea acesteia cu stații de incărcare electrice;
- Asigurarea iluminatului public inteligent, modern și eficient, cu sistem de telegestiune aferent pasajului si zonelor adiacente, atât pentru infrastructura rutiera cât si cea pietonala si ciclistică;
- Implementarea unor măsuri destinate creșterii siguranței în trafic (inclusiv camere de supraveghere) pentru bicicliști și pietoni în zona de acțiune a proiectului;
- Extinderea sistemului de management al traficului din Municipiul Bistrița în zona de acțiune a Proiectului
Finanțarea pentru această investiție, cca. 8,5 mil. euro, a fost aprobată prin Programul Anghel Saligny.
Investiția în proiectul ”Centru intermodal de transport public strada Gării – strada Tărpiului – strada Industriei” s-ar fi ridicat la 10,3 milioane de euro, din care 6,3 milioane de euro bani europeni.
După încheierea contractului de finanțare, au fost făcute cheltuieli în valoare de 1.262.101,85 lei, reprezentând exproprieri, elaborarea documentației tehnico-economice, avize și acorduri. Din această sumă, a fost decontată de către AM POR ca asistență nerambursabilă acordată valoarea de 824.481,33 lei.
”Din devizul general, actualizat la data întocmirii proiectului tehnic, a rezultat o creștere a valorii totale a cheltuielilor necesare realizării obiectivului. Astfel, se constată o creștere a valorii neeligibile a proiectului cu 77,75%, respectiv a valorii totale a proiectului cu 20,10%, această creștere fiind suportată exclusiv de beneficiar”, a explicat municipalitatea bistrițeană în 2021 când a renunțat la proiect.
Primăria susține că echipa de implementare a proiectului a conchis că ”riscul de neîncadrare în termenul de 31.12.2023 – termenul de implementare POR 2014-2020, este major.
Din experiența anterioară, a exercițiului financiar 2007-2013, beneficiarul este obligat să finalizeze din resurse proprii și să asigure funcționalitatea proiectului în situația continuării implementării, cumulat cu cazul neîncadrării în termenul de implementare POR 2014-2020. Pe lângă implicațiile financiare cauzate de neîncadrarea în termenul de 31.12.2023, valoarea cheltuielilor neeligibile ar putea crește în urma modificării/revizuirii PT-ului, toate cheltuielile suplimentare căzând în sarcina beneficiarului și adăugându-se la valoarea de 19.491.199,96 lei, cât reprezintă contribuția municipiului Bistrița în acest moment”.
Această propunere de proiect trebuie regândit din temelie fiindcă are mari probleme de concepție. Trebuie realizată conexiunea directă vitală pentru fluidizarea traficului a străzilor Rodnei cu Arțarilor și Gării prrecum pe partea cealaltă a căi ferate legătura vitală a străzilor Industriei cu Dimitrie Cantemir și Tărpiului.
https://www.youtube.com/watch?v=XFsOgZgRh9I
Oare acest SF pentru aceast pasaj extrem de complicat este făcut de o mare companie ditr-un mare oraș din Europa cu un portofoliu mare de proiecte complicate și nu de o firmă de apartament dintr-un oraș mic din România în care nu este nici-un pasaj rutier subterean ?
Nu, mari specialiști sunt din marele oraș Dej:
https://timponline.ro/variantele-de-stabilire-a-legaturilor-intre-pasajul-subteran-si-strazile-laterale-analizate-la-primaria-bistrita/
Vom sta în ambuteajul de la Măgura cel puțin o jumătate de ora așa cum stăm în ambuteaj ca-să trecem de Dej când mergem la Cluj !
Este un caiet de sarcini făcut la mișto care nu realizează legătura dintre toate străzile din zonă legătură super-necesară pentru fluidizarea circulației. Dorel din primărie lovește din nou ! 😂🤣😂😃🤣
Termenul este „major” doar ” doctorul ” amicul liberalilor trebuie să pună mâna pe clădirea Autogării doar a dat și el niște parandărăt acolo unde trebuie și în curând se vor duce ăștia de la adiministrarea orașului și el va rămâne cu buza unflată fără clădirea Autogării !
Guristul tot gurist rămâne. Vrem să vedem un desen sau măcar o schiță cum vor fi interconectate toate străzile de acolo că din vorbele cele tot rostogolești pare imposibil acest lucru ! Bănuesc că înainte să începeți demersurile pentru acest pasaj ați făcut măcar acest desen să vă asigurați că acest lucru este posibi și să nu aruncați alți bani pe fereastră pe alte studi inutile !
Traficul auto de pe bl. Decebal Independenței etc… se va sufoca datorită îngustării lor provocate de benzile de autobuz așa că este mandatorie o rută directă Rodnei-Arțarilor care să mai preia din acest trafic. Numărul de mașini nu se va diminua în Bistrița ci va crește.
Daca la dancimea la care vor sa faca pasajul dau de o placa tectonica instabila si se trezeste din morti ?
Ne baga si pe noi in zona seismica ce presupune inca vreo 30 de angajati la primarie care sa lipeasca ….buline rosiii!!!
Si e urat: mie nu mi ar placa sa merg prin oras si in loc de ….. sa vad buline rosii!¡
Este o prostie enormă să duci tot traficul de pe toate străzile într-un singur sensul giratoriu aglomerat Măgura. Sunt șoferi care vor să meargă direct de pe Rodnei pe Arțarilor ce sens are să-i obligi să iasă de pe acest culoar să meargă să aglomereze și mai mult sensul giratoriu de la Măgura după care să se întoarcă pe Arțarilor ?!!!!!!!!!!!!!!!!
Acum acest sens este extrem de aglomerat sa ajuns să se stea acolo pe trei benzi mai sunt și mașinile parcate în față la Francesca este ceva de coșmar în acel sens.
@ Aurel, Tocmai asta și spuneam că acum sensul giratoriu de la Măgura este blocat inutil de șoferii care vin de pe Rodnei și Arțarilor. Nici cei ce vor să meargă pe Rodnei -Artarilor nu vor să treacă prin sensul de la Măgura și nici ceilalți șoferi care stau acum blocați în sensul de la Măgura nu vor alte mașini care să blocheze acest sens.
Noul veceu din zona …cand ploua!
Ăștia sunt copii de grădiniță cum să modernizezi parcarea de la Carrefour aceasta va dispărea pentru a face loc la benzile auto !
A facut o mare prostie ca a renuntat la Intermodal si acum vine cu justificari care nu stau in picioare:
Intermodalul trebuia sa fie gata daca era inceput in 2020, deci nu bloca nordul orasului, din contra, ajuta enorm circulatia.
Blocul cu zece etaje e chiar la inceputul rampei, era afectat doar in zona parterului unde sunt centrele comerciale fara sa produca deranj locatarilor. Blocul de patru etaje e departe si nu are geamuri orientate spre strada Garii.
Cele 15 case ar fi ramas sub pod dar ar fi avut acces in curti pentru ca s-ar fi putut circula pe sub pod. Pasajul subteran va bloca complet acest acces si acum ma intreb care deranj e mai mare: podul care trece la nivelul acoperisului sau lipsa accesului in curte?
Acum e tarziu, nu se mai poate indrepta nimic, sper sa aiba succes cu pasajul subteran desi o simpla pasarela ar fi o solutie mai buna.
@ gicu, Nu este prea târziu dacă ar avea cap deși nu cred asta ar renunța și la această bazaconie și ar face ceva ca lumea acolo.
Cum sa renunțat la intermodal care avea toate avizele, proiect și sau plătit și alți bani pentru ca constructorul să nu facă nimic așa se poate renunța acum și la această tâmpenie de pasaj care este doar în faza de SF.
Personajul respectiv este prea prost și prea îngânfat în prostia lui ca-să renunțe la ceva deși toată lumea îi spune că demult a luat-o pe arătură.
Intermodalul ar fi fost cea mai mare bazaconie inginereasca dupa partia de schii si puzderia de struti din oras. In rest sa auzim de bine.
Și pana la urma nu murea nimeni așa cum nu mor nici cei cu casele de sub pasarela de la pompieri! Era mai bine și mai practic clar!
Cel mai nasol va fi de cei din blocul Dalas ăștia vor fi ” și futuți și cu bani luați ” vor fi blocați complet și fără locuri de parcare. Mai mult de atât ei au cerut locuri de parcare în locul punctului termic însă pe cei din primărie îi doare fix în fund de ce vor oameni și vor face acolo centru de urmărire a populației care va aglomera și mai mult aceea zonă.
Bistrița a devenit Caracalul Ardealului . Nici cu această panaramă de pasaj subteran PRO-TV nu va duce lipsă de știri de senzație. Iarăși ne-am făcut de tot râsul.
https://www.tiktok.com/@ancacormos33/video/7196310993834740998?_t=8ZrlHSRAX3e&_r=1
Cine din Primăria Bistrița are mintea așa de perversă și născocește toate aceste prosti de proiecte cu care ne face în continuare de râs. Bănuiesc că în primărie mai sunt și oameni normali nu numai proști grămada iar aceștia ar trebui să înlocuiască urgent pe tâmpiții care au născocit toate aceste proiecte proaste.
Bălane, Chereji acum sunteți mândri de toate prostiile pe care le-ați propus în oraș ?! 🤣
Nooo…si stare natiei…si stirile de la ora 5 , carcotasii…toti au subiecte cu bistrita caracaliceasca!!!
Mai urmeaza sa rada si putin ca asta din ucraina ne rade demult ca un sarpe pe insula!!!
putin încă nu a aflat că are ceva probleme însă Biden se rostogolea de râs prin biroul oval de ce prosti se fac în Bistrița .
Uuuuuu🤣
@ plapimioara, Fiindcă ești un aplaudici neghiob a acestui primar este bine să nu te iei de parveniți că te intreb și eu atunci :
Ce meseria are acest primar ?
Ce mari performanțe are în meseria lui ?
Ce școli de renume mondial a absolvit ?
După ce îmi răspunzi la aceste întrebări mai putem vorbi cine este parvenit și cine nu !
Cum a fost la instituția A Cuza care scoate diplome care nu au valoare nici cât hârtia din care sunt făcute așa că nu spuneți că nu are studii 😅
Ăsta a făcut școala de muzică foarte potrivită pentru funcția executivă de primar cu specialitatea vioară deși cum se comportă era mai potrivită specializarea de țambal deoarece el tot încearcă fără reușită să pună batista pe țambal la toate prostiile care le face.
Amuzant sa vedem cum brigada PSD anti-turc e mereu in actiune cu comentarii false sau strict negative. Sunteti de psihiatrie.
O mizerie fără sens! O porcărie! O propunere scremută din noaptea minții unor indivizi fără căpătâi puși pe împrumuturi și contracte strategice.
Oriunde in lume pentru fluenta traficului se concentrează intersecțiile în noduri de trafic. Nu există in tara două poduri/tuneluri paralele la mai puțin de un kilometru. Nici in Europa n-o să vedeți. Ce urmează? Inca unul pe Cuza Vodă și incă unul pe Slavici? Ca sa nu mai vorbim de Dumitrei vechi si Lucian Blaga!
Ce sens are să aduci trafic de tranzit intr-o zona si asa supra-aglomerată? Pentru ce?
Resurse irosite de minți odihnite. Tic-tac! AMR 480 de zile și scapăm de cel mai stupid primar și consiliu pe care l-a avut Bistrița vreodată. Pe care i-am votat. Naiba să-i ia!
Idee f simpla,rapida ,cu bani putini ,fără SF,blocare etc Nu subteran sau aerian ,adică cum CFR practic nu mai exista ,o singura linie ferată ,bariera sau semafoare de semnalizare și legătura directa strada Gării-Tarpiului și treaba e rezolvata
Mai bine ar muta trenul de Bargau în gară în rând cu celelalte și ar desființa acel peron și pot să facă o trecere peste cale ferată cu barieră ( ca în Decebal ) pe lângă pasaj așa nu mai trebuie să facă nici pod nici alt pasaj