Social

Mănăstirea Piatra Fântânele și-a serbat hramul. IPS Mitropolit Andrei a oficiat slujba

(FOTO) Joi 8 septembrie, de Nașterea Maicii Domnului, Mănăstirea Piatra Fântânele și-a celebrat hramul, Sfânta Liturghie fiind oficiată, pe un altar de vară, de IPS Andrei Andreicuț, Arhiepiscopul Vadului, Feleacului și Clujului și Mitropolitul Clujului, Maramureșului și Sălajului, alături de un sobor de preoți, în fața câtorva mii de credincioși.

Din soborul de preoți care a oficiat Sfânta Liturghie la hramul Mănăstirii de la Piatra Fântânele au făcut parte: exarhul mănăstirilor din Arhiepiscopia Clujului, arhimandritul Dumitru Cobzaru, consilierul pe probleme de protocol din cadrul Arhiepiscopiei, arhid. Claudiu Grama, protopopul de Bistrița, Alexandru Vidican, pr. prof. univ. dr. Ștefan Iloaie de la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Cluj-Napoca, duhovnicul mănăstirii, părintele Gavril Horț, stareți de la mănăstiri din Arhiepiscopie și preoți de la parohiile învecinate așezământului monahal.

Miile de credincioși s-au bucurat și de un recital de pricesne, susținut de interpretul de muzică populară Alexandru Pugna și Eugenia Marinescu.

Arhiepiscopul și Mitropolitul Clujului, Înaltpreasfințitul Părinte Andrei, a fost prezent încă de aseară la mănăstire când, de la ora 19:00, a oficiat slujba Vecerniei cu Litie, în sobor de preoți și diaconi. Cuvântul de învățătură a fost rostit de exarhul mănăstirilor din Arhiepiscopia Clujului, părintele arhimandrit Dumitru Cobzaru, care a făcut un portret al Fecioarei Maria, în viziunea Sfântului Nicolae Cabasila.

La slujbă au asistat și vicepreședintele CJ Alexandru Pugna, deputatul Doina Pană, directorul SJU Bistrița, prof. univ. dr. Mircea Gelu Buta.

Aici puteți vedea mai multe imagini.

La sărbătoarea hramului din acest an a Mănăstirii „Nașterea Maicii Domnului” de la Piatra Fântanele a fost  lansată la finalul slujbei o monografie a așezământului monahal, realizată de pr. duhovnic Gavril Horț, sub îndrumarea pr. prof. Alexandru Moraru de la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Cluj-Napoca. Volumul, intitulat Mănăstirea Nașterea Maicii Domnului Piatra Fântânele, jud. Bistrița-Năsăud (1927-2015), a apărut la editura Renașterea a Arhiepiscopiei Clujului și cuprinde date geografice și istorice despre Pasul Tihuța și localitatea Piatra Fântânele, istoricul mănăstirii de la înființare și până în prezent, dar descrie și activitatea pastoral misionară, socială și culturală a așezământului monahal.

1-hram-piatra-fantanele-16 14089139_10205379092436241_7648162502587462078_n 14184288_10205379094876302_8031607967104233066_n 14199331_10205379093796275_1691830112437711249_n

Ideea de ridicare a unui locaş monahal în Pasul Tihuţa, la poalele Munţilor Bârgăului, este veche, fapt dovedit de apelul Regimentului 2 de Graniţă Năsăudean adresat populaţiei de pe Valea Someşului de a se aşeza pe aceste locuri, cu promisiunea că, celor ce vor accepta mutarea, li se va ridica o biserică şi li se va oferi pământ şi pădure.

Mult mai târziu, ideea este preluată de ţăranul Vasile Lăzurcă din Bistriţa Bârgăului care, împreună cu preotul Constantin Flămând, profesor de religie în Bistriţa, şi cu locuitorii satelor de pe Valea Bârgaielor, reuşesc – la început de secol XX, după Unirea cea Mare – să obţină, prin Protopopiatul Bistriţa, încuviinţarea Episcopiei Clujului de ridicare a unei mănăstiri.

14199700_1400119763336211_6349899066031990056_n 14231811_1400119756669545_4258515572700653892_o 14264884_1400119820002872_3275344304156001510_n 14203150_10205379094276287_4916858650373341776_n

Început al vieţii monahale la Piatra Fântânele poate fi considerată data de 21 iunie 1928, când Episcopul Nicolae Ivan al Clujului semnează actul prin care se hotărăşte aducerea aici a unui monah. O delegaţie de ţărani va poposi în mai multe mănăstiri din Bucovina şi Moldova în căutare de călugări, oprindu-se apoi la Mănăstirea Durău, stareţul căreia le şi împlineşte dorinţa şi le recomandă din soborul mănăstirii pe tânărul Vasile Luncan. Acţiunea de construire a Mănăstirii Piatra Fântânele începuse în prima jumătate a lunii septembrie 1928, iar Vasile Luncan soseşte la 8 noiembrie 1928 şi primeşte binecuvântarea Episcopului Nicolae Ivan de a se aşeza aici. În luna mai 1929 biserica este terminată, iar la 8 noiembrie acelaşi an este sfinţită, purtând hramul „Naşterea Maicii Domnului”. Lipseau însă chiliile; ieromonahul Vasile Luncan se străduieşte să obţină teren în jurul bisericii dar nu reuşeşte, de aceea va clădi – departe de biserică şi izolat, între anii 1930 şi 1934 – corpul de chilii.

14212147_10205379094076282_2696518974105453311_n 14212804_10205379092916253_5921677423853518632_n 14232980_10205379092836251_7460674897078314189_n 14192743_10205379092356239_6638390935583101227_n

Aici imagini de la privegherea la sărbătoarea Nașterii Maicii Domnului.

Durerosul Dictat de la Viena din 1940 face ca mănăstirea să rămână, cu destule riscuri, în teritoriul cedat, dar inimosul stareţ nu încetează slujirea în ea. Pentru locuitorii din zonă locaşul monahal a fost sprijinul şi speranţa în care sufletele cernite şi-au găsit alinarea. Mănăstirea primeşte vizita noului episcop, Nicolae Colan, în septembrie 1948, când, pentru vrednicia sa, stareţul Vasile Luncan este hirotesit protosinghel.

Construită din lemn pe temelie de piatră, în plan treflat, biserica păstrează stilul bizantin, iar iconostasul ei a fost sculptat în lemn, între anii 1933 şi 1937, de către elevii Şcolii de Arte şi Meserii din Prundu Bârgăului; icoanele au fost pictate, în anii 1939 şi 1940, de către profesorul Emil Mihon. Prin grija stareţului, locaşul de rugăciune a fost înzestrat cu numeroase obiecte de cult de o deosebită valoare stilistică: icoana Maicii Domnului cu Pruncul, pictată în 1914, este adusă de la Mănăstirea românească Prodromu, din Muntele Athos; candelabrul din lemn de frasin, lucrat în traforaj, este donat în anul 1928 de către familia Todasca din Coşna; opt icoane pe pânză sunt donate de către studentul Andrei Pavel, conform dorinţei tatălui adoptiv – tenorul Constantin Pavel, întemeietorul Operei Române din Cluj; pictorul Alexandru Cristea donează icoana pe pânză a Pantocratorului şi icoanele celor patru Evanghelişti, aplicate în turlă şi la baza acesteia.

Odată cu instalarea regimului comunist, mănăstirea de la Piatra Fântânele va avea aceeași soartă ca multe alte mănăstiri din țară. A fost desființată în anii ’60 și transformată în parohie a satului, pentru familiile credincioșilor care s-au adunat de-a lungul timpului la poalele mănăstirii, formând satul cu acelaşi nume. Protosinghelul Vasile Luncan, starețul mănăstirii, rămâne în continuare şi slujeşte ca preot paroh, având în administrația sa și două filii: Ciosa și Dornișoara.

După trecerea la cele veșnice a părintelui Vasile Luncan în anul 1969, la altarul mănăstirii vor sluji și alți preoți, dintre care amintim pe părintele Dometie Manolache, părintele Adrian Făgețanu (1970-1973), protosinghelul Iustinian Petrinca (1973-1995).

În anii ’80, părintele Iustinian Petrinca, ajutat de credincioşi, a refăcut corpul de chilii, care cuprindea: cameră de oaspeți, sală de mese și un paraclis de iarnă cu hramul „Sfântul Ierarh Nicolae”, sfințit în 1985 de către Preasfințitul Justinian Chira, episcopul vicar al Arhiepiscopiei Clujului.

La iniţiativa Arhiepiscopului Bartolomeu al Vadului, Feleacului şi Clujului, în anul 1995 mănăstirea este reorganizată, aici venind un grup de maici de la Mănăstirea Văratec. Era 11 aprilie. 

Astăzi obştea numără 22 de vieţuitoare, conduse de maica stareţă Stavrofora Pamfilia Solcan, alături de părintele duhovnic Protosinghelul Gavril Horţ, venit în anul 2000 de la Mănăstirea Nicula.

Foto: Facebook

Adaugă comentariu

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.

GA vertical

Carliont

KissFM

KISS FM

Titlu Articole Recente

Articole recente

Titlu Comentarii recente

Comentarii recente

CleverADS