Timp de gândire

O întrebare greşită

Noi nu alegem în funcţii administrative oamenii cei mai deştepţi, cel mai bine pregătiţi, cei integri, ci suntem obligaţi să alegem dintre cei care vor să candideze şi care au de trecut un singur test, al votului. Chiar şi aşa, după ce unii ajung în funcţii, au pretenţia să uităm total că ei nu au fost „cei mai deştepţi, cel mai bine pregătiţi” şi să ne comportăm ca şi cum sunt.

Mi-ar plăcea ca, înainte de alegeri, candidaţii să fie supuşi măcar unui test de integritate, la fel cum îmi doresc să nu primească permis de conducător auto decât cei care trec un test de inteligenţă. În felul acesta, măcar am şti cu cine avem de-a face. Cum astfel de lucruri nu se vor întâmpla nici măcar în viitorul îndepărtat, nu ne rămâne decât să schimbăm ceva la noi din moment ce la ei nu se poate. Unii dintre conducătorii noştri cred că, din moment ce au trecut testul votului, pot face orice fiindcă – nu-i aşa? – au fost aleşi pentru că au fost „cei mai buni”. Dacă cei care i-au ales (sau nu) consideră altceva se stârnesc adevărate războaie.

Zilele acestea se poartă războiul referendumului pentru soarta şoselei de centură. E clar de la o poştă, şi mulţi şi-au dat seama de asta, întrebarea de la referendum – în cazul în care vom avea aşa ceva – va fi adresată „şmechereşte”: „Vreţi centură cu bani europeni?” În traducere liberă, cineva care ar răspunde „nu” s-ar face vinovat că se opune ca în acest oraş să ajungă suma fabuloasă de 170 de milioane de euro, bani care ar asigura multe locuri de muncă, bugete consistente pentru firme, bani mai mulţi la bugetul local, etc. Nu suntem idioţi să spunem că nu vrem bani europeni, însă întrebarea este adresată cât se poate de greşit. Ar trebui să existe o întrebare cu mai multe opţiuni: „Pe unde vreţi să treacă centura? a) prin sud, b) prin nord c) prin altă parte şi d) nu vrem centură”. În aceste condiţii eu aş vota, fără să ezit varianta b şi vă voi spune şi de ce.

În primul rând pentru că vechea centură ocolitoare a Bistriţei trece prin zona industrială unde încă mai avem câteva firme importante: Leoni, Comelf, Rombat, Electroplast care nu au de gând să se mute în noul parc industrial. Nu cu mult timp în urmă, i-am luat un interviu domnului Ioan Repede, managerul Rombat, care mi-a spus că Rombat va rămâne exact unde este. Nu se va reloca în niciun parc industrial pe care îl facem, oricum, mult prea târziu. În 2008, acest parc trebuia să fie prioritatea zero a administraţiei, nu Wonderland. Din păcate, am ratat ocazia să fim inspiraţi. Am vrut să ne distrăm în loc să muncim. Aşadar, Rombat rămâne pe loc şi este obligat să-şi primească partenerii străini cu jenă după ce respectivii îşi rup maşinile pe unul dintre cele mai rele drumuri pe care le are Bistriţa. Nici Comelf nu se va muta. Va face aceleaşi transporturi agabaritice pe o şosea care se rupe în urma maşinilor de mare tonaj dacă nu e consolidată.

Al doilea motiv pentru care aş vota fără să ezit pentru centura de nord este acela că am observat că există suficient spaţiu de o parte şi de alta a drumului pentru ca viitoarea centură să aibă cel puţin trei benzi dacă nu patru pe porţiuni Dacă nu mă credeţi, mergeţi în zona E.ON Gaz şi veţi vedea singuri. Există aşadar spaţiu să facem un drum larg şi nu o străduţă prin oraş cum înţeleg că se doreşte a fi, la un moment dat, varianta Bistriţa 2 Sud.

Al treilea motiv şi poate cel mai important este acela că oamenii care şi-au construit case pe vechea centură au ştiut de la bun început că pe acolo trec TIR-uri şi nu au avut nimic împotrivă să le audă prin faţa geamurilor, în timp ce lumea care şi-a făcut o casă pe traseul celeilalte şosele a făcut-o exact din dorinţa de a fi departe de vâjâitul pe care ţi-l aduce o şosea. Nu cred că are cineva dreptul, indiferent de funcţia în care se află, să răstoarne vieţile altora. În acest context se potriveşte exact proverbul „ce ţie nu-ţi place altuia nu face”.

Al patrulea motiv pentru care aş vota pentru varianta centurii prin nord este că nu presupune niciun sacrificiu major. Nu tăiem nicio pădure, nu deranjăm nu ştiu câtă lume, nu traversăm cine ştie ce zone rezidenţiale (proiectele imobiliare au fost blocate de criză, în cazul în care administraţia locală nu ştie acest lucru) şi, din câte îmi dau seama, locatarii zonei, mulţi, puţini câţi sunt, ar cam vrea să fie modernizată centura de nord. Fireşte că toţi avem nişte spaime legate de ritmul cu care se desfăşoară lucrurile la noi. Dacă pentru un amărât de sens giratoriu care leagă Subcetate de centură a fost nevoie de o jumătate de an, oare de cât timp e nevoie să asfaltăm 11-12 km? Înţelegeţi, sper, acum spaima celor care stau în zona Pădurii Codrişor. Îi aşteaptă un şantier care poate dura decenii. Ce dacă e vorba de bani europeni? Să vă aduc aminte când trebuia să fie gata DN 15A, de câte greşeli s-au făcut, de câte ori au oprit constructorii lucrarea fiindcă Guvernul nu le-a dat bani? Trăim în România, oameni buni, nimic nu funcţionează ca la carte. Niciun proiect nu începe şi nu se termină atunci când scrie pe hârtie.

În aceste condiţii, spaimele tuturor care se opun traseului Centurii Bistriţa 2 Sud sunt justificate. Nu lucrezi o viaţă să-ţi faci o casă într-o zonă liniştită ca să vină nu ştiu cine şi să-ţi sape în faţa curţii pentru ca restul vieţii tale să te uiţi la un şantier. Reparaţi centura de nord! Pe traseul ei avem benzinării, mari magazine, firme, oameni care vor un drum modern, fără gropi. Nu ar fi nevoie nici măcar de referendum pentru ca să luaţi o decizie înţeleaptă. Cu 200.000 de lei pe care vreţi să-i aruncaţi pe referendum puteţi repara o stradă, puteţi construi un teren de sport pentru copiii din Subcetate, puteţi face lucruri mult mai importante.

De ce trebuie să facem un referendum în care să voteze locatarii blocurilor sociale în condiţiile în care nici 10% nu deţin permis sau maşină? Chiar a dispărut înţelepciunea şi dorinţa de a face lucruri bune? Vrem banii europeni, dar investiţi-i în centura de nord fără să mai consultaţi nişte mase care votează la comandă, complet indiferente şi dezinteresate de viaţa comunităţii?

Cristiana Sabău

31 comentarii

  • Aşa cum poate ştiţi, această variantă ocolitoare Bistrita 2 sud a făcut şi obiectul unei plângeri către Comisia Europeană (pe lângă cele din instanţele româneşti). În ultima scrisoare pe acest subiect, se spune de către reprezentanţii CE: “ţinând seama de cele mai recente informaţii, proiectul este blocat la nivel naţional, iar beneficiarul nu a solicitat nicio rambursare a cheltuielilor pentru varianta ocolitoare Bistriţa. Până în prezent nu au fost plătite sume din fonduri UE pentru acest proiect. …. În cazul în care vom primi o cerere de plată referitoare la proiectul de variantă ocolitoare Bistriţa, vom verifica foarte atent conformitatea acesteia cu normele naţionale şi ale UE. ” Cum consideraţi dumneavoastră că se vor mai face plăţi din fonduri comunitare pe această variantă atâta timp cât a fost stabilit caracterul ilegal al acestei variante?

  • Am ales USL-ul, si ne-am ales cu praful de pe toba. Asa ne trebuie daca alegem cu viscerele. Oamenii talentati fug din tara asta. Ia uitati ultimul interviu cu Rareş Buhai: Olimpicul la Informatică cu opt medalii de aur: „Mă întorc în România numai dacă se schimbă ceva” . Hai USL, dreptate pana la capat. Daca mai stau astia 3 ani la putere, o sa ramana in tara asta numai pensionarii si bujetarii.

    • Imi pare rau sa aud despre acest olimpic reprezentativ pt. orasul nostru ca pleaca din tara. M-am bucurat mult cand am citit in paginile acestei publicatii despre reusitele lui. Ma intristez insa acum, mai ales ca, probabil, a intervenit o „silentio stampa” pe acest subiect sensibil. Iata, astfel de subiecte ar trebuie abordate si societatea civila sa sustina copii acestia. Nu popi imbracati in aur, si politicieni ce se plimba pe la sfintiri. Acesti copii geniali sunt obligati sa plece din tara. Si nu ma mira, cand primul ministru si-a castigat diploma prin copiat, cand mediul privat primeste un pumn in gura (prin noi impozite). In schimb se incurajeaza nemunca si ajutoarele sociale. Desigur ca nu vom mai auzi nimic nici despre acest copil, pt. ca, prin gestul lui, a devenit deja incomod pt. actualii conducatori, si probabil chiar si pt. jurnalistii acestei publicatii. Totusi, eu cred ca a ales singura cale care ii poate pune in valoare munca lui de pana acum. Sa spretam ca se va schimba ceva si in tara asta peste 5-10-20 ani, si unii se vor intoarce pt. a ne educa si pe noi. Succes Rares!

  • Doamna Mariana ce tot ii dati cu „hoatrarea judecatoreasca”ati vazut la televizor cati bani incaseaza un „judecator”sa-l scape pe un mafiot de puscarie,daca cetatenii Bistritei vor hotara sa se faca aia e „lege” nu cea pe care ati facuto doi trei cu vreun judecator mafiot pentru un interes personal.Mie personal mi se pare echitabil sa-i intrebam pe oameni ce isi doresc.Lasa-ti-ne cu chichitele judecatoresti

    • Îmi pare rău, le cam încurcaţi,( în mod voit cred), pentru că sunt sigur că ştiţi că nici o autoritate a statului, locală sau centrală nu pot încălca hotărârile rămase definitive ale justiţiei, nici măcar un rezultat al unui referendum nu poate deveni opozabil unei hotărâri judecătoreşti irevocabile.
      Potrivit sentinței Nr.409/2011, definitivă și IREVOCABILĂ, judecătorii au dat următorul verdict:

      “Analizând din punct de vedere al legalității actului administrativ atacat, instanța reține că acesta nu îndeplinește condițiile legale prevăzute de alte legi speciale din domeniul său de aplicare. În ce privește prima condiție impusă de lege, din documentația depusă la dosar, rezultă că aceasta nu a fost îndeplinită, în sensul că traseul stabilit este inclus în intravilanul localității pe o lungime de aproximativ 5 km. Nici cea de a doua condiție referitoare la studiul de trafic nu este îndeplinită, deoarece așa cum rezultă din preambulul HCL 151/2010, nu s-a avut în vedere vreun studiu de trafic. Nici documentația întocmită de proiectantul general ( n.r. – societatea IPTANA) nu are anexat un astfel de studiu. Astfel, se constată că în mod evident, hotărârea adoptată și atacată în prezenta cauză nu îndeplinește aceste două condiții impuse de lege”.

  • Eu am o idee si mai buna: de ce sa nu se faca o centura a orasului undeva la 20-30 de km distanta de oras, precum in mai toate orasele civilizate din Europa de care atat de mult ne place sa zicem ca apartinem? Deja centura existenta a devenit o zona rezidentiala, lucru oarecum previzibil, tinand cont ca pana in centrul orasului nu sunt mai mult de 2 km (anormal).
    Totusi ce nu-mi da mie in toata ecuatia asta este cum de s-ar aproba astfel de proiecte care nu au nimic in comun cu dezvoltarea durabila a oraselor, prevazuta de orice manual de instructiuni accesare fonduri!
    Dar asta este doar o parere …

    • Felicitari Iustin pentru enuntarea ideii dumneavoastra. O sustin in totatlitate. Se pare ca faceti parte din acei cativa care au calatorit prin Europa si impartasesc ceea ce vad, cu speranta ca cineva va tine cont, desi ma indoiesc.
      Asa este, si aceasta centura nu trebuie sa fie neaparat la 20-30 km departare, insa ea poate fi facuta foarte bine, spre exemplu pe directia E58 – Sarata-Budacu de Jos-Jelna-Satu Nou-Cusma-Dorolea si apoi iesirea la E58 imediat dupa Livezile. Daca tot vorbim de ocolire, atunci ea sa ocoleasca acest oras in totalitate. Cei care vor dori sa intre in oras sa o poata face de asemenea in conditii decente de circulatie prin puncte de acces bine gandite.

    • Dar pe locuitorii din satele enumerate de tine i-ai intrebat daca vreau sa le fie mutat traficul pe drumul european prin fata casei lor?

    • Cu o singură observaţie. Vă referiţi, desigur, la AUTOSTRĂZI care ocolesc oraşele la 20 – 30 km (în plus ele nu trec prin localităţi…)

  • Ceea ce am citat nu este o hotarărâre judecătorească, este un fragment dintr-o scrisoare a unui comisar european. Să fie oare și acesta cumpărat?

  • Referitor la centura ocolitoare, avand in vedere ca ponderea traficului greu vine dinspre nord (Cluj, Oradea, Baia Mare) nu este rational sa inghesui tot tranzitul prin sudul orasului. De aceea in mod logic centura ocolitoare trebuie facuta pe la nord, aceasta avand avantajul de a prelua si traficul de pe DN 17C inainte ca acesta sa ajunga in oras.
    La fel de adevarat este ca Bistrita are nevoie de o artera de circulatie si in partea de sud, care sa mai descongestioneze traficul din interiorul orasului. De altfel nu odata primarul Cretu, si-a manifestat optiunea pentru centura “ocolitoare” in varianta sud, argumentand ca aceasta in 20- 25 de ani va deveni o strada in oras. Este un mod de gandire cel putin ciudat. Pai daca ai nevoie de o strada urbana de ce sa construiesti ditamai centura pentru trafic greu prin oras, cu pretul distrugerii unui simbol al orasului care este Padurea Codrisor? Apoi trebuie tinut cont de faptul ca pentru sudul orasului „piesa de rezistenta” ramane raul Bistrita. Prin urmare ar putea fi luat in considerare un proiect complex de regularizare a cursului raului Bistrita de la intrarea in Unirea si pana la iesirea din Sarata. Acest proiect ar trebui sa aiba drept prioritate un lac penrtu decantarea apei in amonte de Unirea, astfel incat orasul sa fie strabatut din nou de o apa limpede. De asemenea, amenajarea malurilor raului ar putea include o artera de circulatie de tip splai pe malul stang al apei.
    Asadar, cu mai multa gandire si mai putina inversunare, din partea primarului, orasul Bistrita poate avea atat centura ocolitoare prin nord cat si o artera de circulatie de tip splai la sud, pe malul stang al raului, care sa faca legatura intre Unirea la Viisoara, ambele obiective (atat centura cat si splaiul) putand fi realizate cu fonduri europene din programe operative sectoriale (POS) diferite. In acest sens exista un proiect mai vechi pentru portiunea dintre podul Jelnii si podul Budacului de amenajare a malurilor râului Bistrita pe la poalele padurii Codrisor (vezi pe internet : P.U.Z. Bistrita ‘ Dealul Codrisor’ (Codrisor Hill). In acelasi mod ar putea fi intocmite proiecte pentru alte portiuni ale malurilor râului, fiecare cu particularitatile sale. Functia de baza pentru calea rutiera splai trebuie sa ramana legatura intre principalele locuri de agrement, avand in vedere ca râul trece pe langa parcul municipal, parcul tineretului si lacul MHC. In acelasi timp, odata cu amenajarea malurilor râului, chiar si pe malul drept al apei ar putea sa rezulte o artera de circulatie continua de tip splai care sa includa cel putin o pista de biciclete si care sa lege zonele de agrement de la Unirea la Viisoara.

  • ,,cata lume, atatea pareri,,De ce nu lasa-ti organele competente sa-si exprime parerea cu privire la locatia construirii unei centuri?In Romania toti se pricep la politica,constructii,fotbal,economie,etc. dar de fapt isi baga nasul unde nu le fierbe oala.Daca toate tatele din oras isi exprima parerea cu privire la centura,aceasta nu o sa fie construita in veci.Daca ai studii in domeniu atunci exprimati parerea,daca nu..stai pe margine.

    • Nu „lăsă-m” pentru că „organele competente” sunt alese de noi, nu ele ne-au ales pe noi. Şi pentru că suntem contribuabili la buget. „Organele competente” iau bani de la buget, nu dau.

    • atunci faceti 10 centuri ca sa fie fiecare multumit.Organele competente , sunt alese de tine ,pentru ca tu esti o simpatizanta a USL-ului.Prin discutia cu centura se distrage atentia cu privire la probleme mai arzatoare

    • Doar pe foştii comunişti devotaţi i-am mai auzit folosind expresia „organe competente”. Mă enervează atât de tare încât nici nu mă interesează ce altceva mai scrieţi în jurul ei.

    • Imi pare rau dar nu cunosc pe ce criterii dumneata afirmi ca oranul Cretu este competent si nimeni nu are dreptul sa judece hotararile lui privitor la modul in care vrea sa schimbe orasul. Eu pot sa afirm cu convingere ca mai multi specialisti in domeniu, cunoscatori ai proiectelor de urbanism si a problemelor deosebit de dificile pe care le presupune alegerea traseului sud, ne-am oferit sa fim consultati dar pe domnul cretu nu-l intereseaza alte puncte de vedere decat al dansului.

    • Sunt de acord ca avem nevoie de o centura a bistritei si ca exista specialisti in tara care pot sa ne ofere variante cat mai avantajoase pentru dezvoltarea Bistritei. Daca ne tot dam cu parerile fara sa pornim de la niste criterii clare si bine stabilite, care sa ne permita sa alegem varianta cea mai buna, nu neaparat cea care va multumi cati mai multi cetateni, nu vom ajunge mai departe decat la certuri, scandaluri, proteste care vor fi incurajate sau deturnate in folosul unuia sau altuia dintre partide. Daca varianta sud, proiectata de IPTANA, un colectiv altfel de buni specialisti, este cea mai buna, sau a fost dorita de Domnul Primar, sa binevoiasca a ne destepta si pe noi cerand unui specialist sa ne explice avantajele aceastei variante, dezavantajele si, mai ales, daca nu puteau gasi una cu adevarat care sa nu distruga orasul.

    • Se vede cat de competent este „organul” Cretu, dupa operatiunea de mutare a statuilor, facand praf istoria orasului. Astfel, ne-am pomenit cu moumentul in forma de sula la prefectura, vrand parca sa dea sens material sintagmei „Sula si Prefectura”.La fel si cu statuia lui Cuza mutata de la IJP in Piata Unirii, deoarece „organul competent” nu stia ca numele pietei se trage de la Marea Unire din 1918 si nu are de-a face cu Unirea Principatelor si cu domnitorul Cuza, nici cat sula cu prefectura.

  • Si eu as vrea ca actuala centura sa fie reabilitata.Dar ca sa faci treaba asta cu bani europeni trebuie ca traseul centurii sa corespunda normelor europene.Si nu corespunde.Atunci trebuie ales un nou traseu.Ei,aici e marea problema:sunt cateva variante,fiecare cu avantaje si dezavantaje.Centura 2Sud are marele dezavantaj de a trece prin padurea Codrisor dar in schimb este cea mai scurta si mai directa.

    • Nu padurea Codrisor e cel mai mare dezavantaj al variantei Sud.. Eu cred ca punctul nevralgic este strada Ghinzii cu traseul chiar pe langa spitalul TBC – bolnavii de plamani au nevoie de liniste si aer curat nu de noxele camioanelor, si chiar Ambulanta are nevoie de iesire fara sa fie zeci de masini in trafic. Iar de Podul Jelnei nu mai pomenesc, un sens giratoriu acolo ar face dezastru,la orele de varf ar fi coada de masini pana pe CR Vivu..

    • Dar daca trece prin mijlocul orasului (350 m. ) nu are importanta? Dar ca umple orasul de gaze pe care le va imprastia curentul,
      care permanent sufla pe lungul vaii? O fi cea mai scurta dar stiu bine ca va fi cea mai scumpa varianta. Asta corespunde normelor europene, ca doar sunt banii lor. Ce folos ca ne-a dotat Dumnezeu cu cap daca nu-l putem folosi ca sa ne gospodarim saracia si sa cheltuim banii cu folos, chiar daca sunt europeni .

  • Bravos nenicule! Asta am vrut eu sa auz : ca de fapt interesul real este Parcul industrial, zona Zavoaie si legatura cu „Newerland”. Protejarea habitatului natural, chiar daca in el traiesc cetatenii Bistritei, sunt mofturi care nu trebuie luate in seama. Unde mai pui ca noua varianta protejeaza si habitatul bastanilor care si-au facut vile deasupra actualei centuri!
    Si zici ca parcul industrial viitor nu are acces la o centura pe nord sau pe una mai in sud ? Eu nu sunt convins ca investitorii din parcul industrial ar conditiona investitiile de traseul cel mai scurt care distruge linistea orasului si-l umple de gaze.

  • daca va fi referendum ptr. centura , nici nu ma indoiesc ce rezultat va avea aceste . si in favoarea cui. daca voi credeti in alegeri si in referendumuri…………e treaba voastra.

  • Pe astea care dau cu „legea” si iar cu „legea”in sus si-n jos ma irita la maxim.Stim doamnelor si domnilor cum e cu legea…..,doi trei tembeli manati de interese meschine au facut o petitie si un tot atat de meschin judecator le-a dat castig favorabil pentru ca de……avea si el interese personale in acest proiect.Colac peste pupaza mai vine si un „comisar european(o fi vreunul de teapa lui GIGI sau Vadim dar de prin alte parti ale europei)care a scris si el o scrisoare”sanchi mare scofala” si pe care noi o luam litera de lege.Ia mai lasatii dracu pe astea din Europa ca sigur nu ne vor binele ci mai degraba vor sa ne vada pe toti cersind pe la usile lor.Haideti sa ne facem noi treaba aici cea de care avem atata nevoie,sa ne facem drumuri,spitale,scoli ca ei sigur nu vor sa avem asa ceva.In concluzie doamna Mariana lasati-o mai incet cu hotararea judecatoreasca, ca doar domnia ta a initiato ca te stii din cate observ cu hartoagele in spatele carora va ascundeti faradelegile.

    • Doamna, eu cel putin nu imi permit sa fac tembel pe nimeni. Poate ca va irit dar, cel putin, in spatele meu sta legea.

    • Refuz sa ma cobor la josnicia modului in care jignesti oameni simpli si cinstiti care sunt pe cale sa le fie daramata agoniseala de o viata pentru a satisface mofturile unuia ajuns la putere ca re si el desconsidera cetatenii orasului. Nu cred ca vei intelege ca ar putea sa-ti fie rusine de tine si de cei din jur.Daca esti iritata, de lege si de oameni, poti s-l iei si pe pretenul tau megaloman si sa va rezervati un salon la Beclean.

Apasă aici ca să comentezi

Dă-i un răspuns lui maria Cancel

Reguli pentru comentarii. Click aici.

GA vertical

Carliont

KissFM

KISS FM

Titlu Articole Recente

Articole recente

Titlu Comentarii recente

Comentarii recente

CleverADS