Sănătate

Pentru cardurile de sănătate, poştaşii vor suna de două ori. Ce trebuie să faceţi dacă nu le primiţi

Circa 209.000 de carduri de sănătate vor ajunge la asiguraţii din judeţ până la sfârşitul anului, 700.000 de lei fiind suma pe care o va cheltui Casa Judeţeană a Asigurărilor de Sănătate pentru distribuţia lor. Ce trebuie să faceţi dacă nu primiţi cardul până la sfârşitul anului sau dacă datele sunt greşite.

Preşedintele-director general al Casei Judeţene a Asigurărilor de Sănătate Bistriţa-Năsăud, Camelia Ilişuan, a anunţat, marţi, într-o conferinţă de presă, că numai asiguraţii peste 18 ani vor primi carduri de sănătate, minorii fiind asiguraţi prin efectul legii, ei neavând nevoie de nicio dovadă.

„Începând cu 24 de septembrie a.c., vor ajunge în teritoriu primele loturi de carduri naţionale de sănătate. În total vor fi cinci etape de livrare. Cardurile vor fi preluate de CJAS şi apoi livrate oficiilor judeţene de poştă. Aşa cum au fost transmise datele din sistemul nostru electronic, cardurile sunt tipărite şi livrate pe loturi de medici de familie. Ca urmare, se poate întâmpla ca unii de pe o scară de bloc să primească cardurile, iar alţii nu. Asiguraţii nu trebuie să se impacienteze fiindcă distrubuţia se face până la sfârşitul anului. Ei pot fi la medici de familie diferiţi, iar cardurile lor vor veni în etape diferite”, a spus Camelia Ilişuan.

Potrivit sursei citate, poştaşii vor livra cardurile la domiciile asiguraţilor. „Poştaşul va trebui să se deplaseze de două ori în intervalul de 20 de zile pe care îl are la dispoziţie să livreze cardul. De fiecare dată va trebui să lase un aviz pe care să menţioneze că este vorba de cardul naţional de sănătate aşa încât asiguratul să ştie că e vorba de un document important şi să se prezinte la oficiul poştal de care aparţine ca să-l ridice. Se va întâmpla mai ales în mediul urban. În mediul rural, am convenit cu Poşta ca aceste carduri să fie oprite de poştaşul care face distribuţia fiindcă el, oricum, merge în localitatea respectivă în fiecare zi şi nu are rost să purtăm oamenii la oficii poştale din comune mai mari sau din oraş. Cardul va putea fi înmânat şi unei rude apropiate a asiguratului dacă acesta este plecat din localitate şi lipseşte mai mult de 20 de zile în care cardul poate fi păstrat. Asiguraţii vor primi odată cu cardul şi o scrisoare cu instrucţiuni de utilizare”, a spus Camelia Ilişuan.

Pe card va fi trecut numele asiguratului, data naşterii, codul numeric personal. El are un cod de asigurat şi un cip. „În prima fază pe cip este înscris codul numeric al asiguratului, numele medicului de familie, numărul de telefon al acestuia şi parafa de medic. Cu prima ocazie cu care asiguratul merge la medicul de familie, pe acel cip mai pot fi inscripţionate şi alte date: grupa sanguină, RH, diverse afecţiuni cronice, eventuale date cu privire la persoane de contact şi orice alte date doreşte asiguratul. Este de preferat să se treacă cât mai multe date. Nu se ştie când ai o urgenţă, nu poţi comunica cu medicul, iar cei de pe ambulanţă pot afla multe accesând cardul de sănătate. Cardul va avea un cod PIN iniţial pe care asiguratul îl poate modifica. Poate fi iniţiat de oriunde din ţară de la orice unitate care e în contract cu CNAS, spitale, cabinetele medicilor de familie, farmacii, de oriunde. Singurii care vor completa dosarul electronic al pacientului sunt medicii de familie fiindcă ei deţin fişa medicală a pacientului cu tot istoricul”, a spus Camelia Ilişuan.

Medicii, dar şi alţi furnizori de servicii medicale, îşi vor achiziţiona cititoare de carduri. „Medicii au fost reticenţi legat de marile cheltuieli pe care le vor face cu aceste cititoare de carduri. Ele costă între 80 de lei şi maxim 300 de lei. Eu cred că nu e un efort financiar chiar atât de mare având în vedere că, în fiecare lună, medicii primesc bani pentru asiguraţi indiferent dacă aceştia au sau nu nevoie de serviciile lor”, a mai spus directorul CJAS.

În cazul în care sunt erori pe carduri, acestea trebuie semnalate CJAS pentru a fi emis un card cu datele corecte, iar dacă asiguraţii nu sunt găsiţi şi nici nu au rude care să le preia cardurile, acestea vor fi returnate către CJAS, iar asiguraţii lor vor putea ridica de la sediul instituţiei. „Se poate întâmpla să fie scăpări şi unii asiguraţi să nu primească cardul până la sfârşitul anului. În această situaţie, trebuie să depună o cerere la noi, noi o vom transmite şi asiguratul va primi cardul acasă. Contractul cu Poşta este pe patru ani”, a mai spus Camelia Ilişuan.

Autorităţile estimează că vom avea nevoie de cardul de sănătate începând cu anul viitor. „Se preconizează ca, până la sfârşitul anului, să se distribuie toate cardurile. Probabil va mai fi o lună-două lăsate ca termen de graţie după care toţi furnizorii de servicii medicale vor putea accesa dosarul electronic al asiguratului numai prin intermediul cardului. Pentru copii va rămâne varianta clasică. Sigur că vor fi situaţii în care asiguratul îşi uită cardul, dar va trebui ceva mai multă disciplină. Cei care fac programările la cabinete vor avea obligaţia să le reamintească asiguraţilor că nu trebuie să-şi uite cardul acasă. Cât timp avem obligativitatea să purtăm cartea de identitate la noi, cred că va intra în obişnuinţă să avem şi cardul de sănătate al noi”, a adăugat Camelia Ilişuan.

1 comentariu

  • In Bistrita, Oficiul Postal va putea sa asigura eliberarea cardurilor pentru populatie. Am ghicit o nouan coada! Oare ce s-a mai intamolat cu carnetele de asigurat pline de timbre lunare ? Bani dati de-a apomana ! Is curioasa cine produce cardul?

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.

GA vertical

Carliont

KissFM

KISS FM

Titlu Articole Recente

Articole recente

Titlu Comentarii recente

Comentarii recente

CleverADS