Un protest spontan al fermierilor a demarat în această dimineață pe Valea Șieului, două tractoare și mai multe autoturisme îndreptându-se spre Bistrița. Fermierii din județ sunt astfel solidari cu cei din țară care au început să protesteze încă de săptămâna trecută.
Transportatori şi fermieri protestează în continuare, în întreaga țară, nemulţumiţi de rezultatul de până acum al întâlnirilor cu premierii şi diferiţi miniştri care ar putea rezolva revendicările pe care le au. Protestul transportatorilor şi fermierilor a început în urmă cu şapte zile, iar la ieşirea de la ultimele discuţii cu premierul reprezentanții acestora au anunţat că protestele continuă, decizia de a rămâne în stradă fiind a fiecăruia dintre participanţi.
Nemulțumirile fermierilor români au fost sintetizate într-o listă de către Clubul Fermierilor Români, iar acestea sunt:
- Acordarea subvențiilor APIA aferente anului 2023 până la finalul lunii februarie 2024, inclusiv pentru fermierii aflați în eșantionul de control clasic și prin teledetecție, precum și accelerarea proceselor pentru compensările financiare asociate celorlalte scheme de plată directă (eco-scheme, măsuri de agro-mediu etc.).
- Compensarea pierderilor fermierilor afectați de perturbarea majoră a pieței cerealelor, cauzată de importul cerealelor ieftine din Ucraina, care nu respectă standardele UE și pot pune în pericol siguranța alimentară, dar și de tranzitul cerealelor și oleaginoaselor ucrainene: minim 60 EURO/tonă comercializată, prin acordarea unui ajutor de stat, conform cadrului de ajutor de stat adoptat de Comisia Europeană care permite ca statele membre să acorde până la 280.000 Euro/fermă și până la 2,5 milioane EURO/IMM din industria agroalimentară. Evidențiem diferența între prețurile bursiere și cele oferite fermierilor români de traderi în Portul Constanța.
- Oferirea unor subvenții aferente pierderilor cauzate de volatilitatea prețurilor de comercializare a cerealelor și oleaginoaselor în anul agricol 2023 – 3 EURO/tonă depozitată/lună, pentru perioada septembrie 2023-februarie 2024.
- Oferirea unor linii de creditare avantajoase antreprenorilor din agricultură cu garanții guvernamentale, până cel târziu la finalul lunii ianuarie, care să permită fermierilor continuarea activității în anul curent – lansarea operațională a Creditului Agricol și Creditul Fermierului.
- Continuarea programelor AGRO IMM INVEST și RURAL INVEST prin creșterea plafoanelor de garantare și a plafonului de ajutor de stat anual aferent fiecărui agent economic din sectorul agricol, în cadrul creditării cu garanție FGCR, precum și extinderea bazei de creditare a fermierilor cu risc bancar B și C, demers realizat în colaborare cu BNR și instituțiile bancare.
- Plata cheltuielilor privind compensarea parțială a costurilor energiei utilizate pentru irigarea suprafețelor agricole în baza contractelor multianuale/sezoniere pentru întreg anul 2023.Bugetarea integrală a plăților parțiale pentru anul 2024 privind asigurarea consumului de energie electrică necesar irigării terenurilor agricole (în prezent: alocări realizate de ANIF în limita fondurilor disponibile).
- Echivalarea categoriei B cu TR și a categoriei B1 cu TR1, indiferent de masa maximă autorizată a utilajului agricol.
- Adoptarea unor decizii, la nivel național (caz de forță majoră) și european privind derogarea de la aplicarea Gaec 7 și 8 pentru anul curent, și oferirea unui răspuns cert fermierilor români până la finalul lunii ianuarie – doar astfel aceștia își mai pot realiza o prognoză în privința gestionării eficiente a culturilor agricole pentru anul 2024.
- Sprijinirea fermierilor afectați de secetă pentru pierderile suferite aferente producției și valorificării cerealeloși oleaginoaselor pentru culturile de toamnă 2022, prin acordarea unui ajutor de stat, având la bază cadrul temporar Ucraina în valoare de 100 EURO/ hectar.
- Asigurarea unei competiții corecte pe piața comună europeană (inclusiv statele aflate într-un proces de aderare la UE) în ceea ce privește importul produselor agroalimentare care prezintă standarde neconforme regulamentelor europene privind agricultura, mediul și sănătatea consumatorilor europeni.
- Stabilirea unei scheme de microcreditare care să permită accesul facil și rapid a fermierilor români la surse financiare atât de necesare afacerilor agricole de dimensiuni mici și medii, în vederea evitării renunțării la activitatea desfășurată.
- Protejarea pieței interne prin efectuarea de controale sistematice pentru verificarea regimului vamal și respectarea cerințelor UE. Multe produse ucrainene își schimbă originea în Rep. Moldova și Bulgaria, iar apoi sunt comercializate pe teritoriul României.
- Revizuirea legislației fiscale în ceea ce privește taxarea companiilor cu cifra de afaceri de peste 50 mil. EURO, precum și a instituțiilor bancare. Solicităm identificarea unei soluții optime prin care sectorul agroalimentar să fie exceptat, deoarece în mod firesc cei 1% deduși din cifra de afaceri a firmelor mari și cei 2% din cifra de afaceri a instituțiilor bancare, se extrag din prețul mărfurilor. Ulterior, în etapa procesării materiei prime și a comercializării produselor finite în zona de retail, acești 3% se regăsesc în prețul de raft, pe care consumatorul îl plătește. Practic, fermierul va plăti cei 3% , iar consumatorul final aceeași pondere, tot 3%.
- Asumarea de către Guvernul României a proiectului strategic privind extinderea capacității și adaptarea proceselor logistice aferente Portului Constanța pentru asigurarea accesului cu prioritate a mărfurilor din România la export.
Statul roman e sarac. Doar 27% fin PIB ajunge la Min Finantelor, cand in alte tark europene 45-50% din PIB ajunge la Stat .
Romania nu are bani pt a relua angajarile in sanatate, social , pt medici, pt politistii din penotenciare, pt subventii, pt plafonari! Pt a subventions scciza la carburanti etc.
Leul incepe sa se devalorizeze din cauza grevelor și a instabilitatii.
Cand va reduce dobânda BNR, leul se va devaloriza și mai mult.
Eu nu văd bine țara asta.
Ori plătești accize, taxe, impozite mari ca în Suedia, Danemarca, Norvegia, ori tipărești bani.
Statul român nu îndrăznește să mărească taxele, așa ca va tipări bani, va devaloriza leul (1 euro = 5,50 lei), inflația o va lua în sus și vor fi bani pt toată lumea😀
….mai există și o a treia variantă și anume să ieșim la vot în număr cât mai mare optând pentru partide Pro-UE… soluții există pentru redresarea unei țări care șchiopătează/patinează în aproape toate ariile.
Te rog nu mai spune prostia ca sa iesim la vot….ce sa votezi? Rotativa?
Urmareste prezenta la vot de dupa 89 si vezi daca ne a fost mai bine dupa o prezenta mai mare?
Ciuciu…
Cand vad un comentariu de al tau MI E RUSINE SA L CITESC stiind ca ai drept de vot!
@Ptr levi
Trebuie să-ți respect punctul tău de vedere.
Nenea Levente, tocmai asta e problema, că suntem conduși de partide pro UE. Cât timp vom fi conduși de aceste partide, economia țării va fi una pe datorie, la fel că economiile celorlalte state UE.
@Rareș
Avem puncte de vedere diferite, total opuse.
🙂
Da, trebuie neaparat sa fim condusi de niste partide patriotice, sa reluam relatiile economice cu Iraq, Iran, Cuba, Coreea de Nord, Rusia si alte state suverane, neatinse de imperialismul occidental decadent.
@bistriteanul. Nu vad nimic greșit în a avea relații cu aceste țări și cu țările occidentale dacă aceste relații sunt bazate pe respect reciproc și benefice pentru amândouă părți
Trebuie o noua clasa politica, care gandeste, si le pasa si de altii, nu numai de buzunarul propriu, ceea ce e putin probabil sa se intample in tara asta, deoarece ori nu sunt lasati , ori pur si simplu au fost mai destepti si au plecat deja sau ori se baga in politica.. Si … cine sa ii voteze, oamenii „educati” in ultimii 34 de ani?
Așa este, trebuie o nouă clasă politică, dar din păcate asta nu se obține pocnind din degete ci doar prin vot!!! Mergând la vot în număr tot mai mare și alegând preferatul (persoană/partid) sau votând răul cel mai mic le vom da încredere celor corecți să se înscrie în partide și să candideze!
Altfel, în sistemul actual, cu 1l de ulei și 2 deți de jinars PSD/PNL își asigură un procent destul de mare pt a fi în Parlament/Consilii toate scursurile, doar sunt primii pe listă!
…cum a spus brucan!
Trebuie sa dispara vreo 2 generatii sa avem o noua clasa politica!!
Ce naste din politic….buget papa!!!
*corectie: „ori nu se baga in politica”
Problemele agriculturii sunt în mare parte generate de lipsa de reforme ale României. Noi încă ne conducem după legi comuniste, adică centralism democratic-socialist, în plin capitalism democratic-european. Ori acest centralism excesiv este o frână a dezvoltării economice în general. Referitor la fermieri o bună parte din problemele cu care se confruntă sunt de natură organizatorică iar rezolvarea se află în ograda proprie. Un exemplu este tărăgănarea infiintării camerelor agricole. Incă din anul 2010 a fost emisă Legea nr. 283/2010 privind camerele pentru agricultură, industrie alimentară, piscicultură, silvicultură şi dezvoltare rurală. Potrivit expunerii de motive atributiile Camerelor agricole prevazute de lege sunt corelate cu atributiile care decurg din statutul de utilitate publica al camerelor agricole, care sunt retele nationale de structuri autonome private ce promoveaza interesul public general, prin actiune la nivel local si prin integrarea specificului local in procesul de elaborare a politicilor diferentate pe sectoare de agricultura. De asemenea, acestea asigură premisele respectării obligatiilor prevazute de legislatia comunitara cu privire la instituirea, la nivel national, a unui serviciu de consultantă agricolă obligatorie pentru fermieri, cu implicatii in procesul absorbtiei fondurilor europene in agricultura, industrie alimentara, silvicultura, pescuit si acvacultura.
Culmea este că in anul 2016 a fost emisa LEGEA nr. 157 din 15 iulie 2016
privind unele măsuri pentru reorganizarea unor structuri aflate în subordinea/coordonarea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, care prevede intrea altele DESFIINTAREA Camerelor Agricole. Astfel, articolul 2 aliniatul (1) prevede următoarele; „Se reorganizează direcţiile pentru agricultură judeţene şi a municipiului Bucureşti, instituţii publice cu personalitate juridică, servicii publice deconcentrate în subordinea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, denumite în continuare direcţii, prin preluarea activităţii, patrimoniului şi personalului direcţiilor pentru agricultură judeţene şi a municipiului Bucureşti, caselor agronomului, compartimentelor funcţionale din subordinea Direcţiei monitorizare inspecţii, verificare şi control din cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, precum şi ale camerelor agricole judeţene, structuri care se desfiinţează”.