Actualitate

Un candidat la funcția de director a bifat patru opțiuni în școli diferite. Unde mai e concurență

Dintre cei 135 de candidați la funcțiile de directori și directori adjuncți în școli, 97 au promovat proba scrisă și vor fi evaluați, în curând, într-un interviu de 60 de minute de o comisie formată dintr-un inspector școlar, doi profesori din școală și un reprezentant al Consiliului Local. Sunt școli în care concurența este de patru pe un loc și altele pe care nu există niciun candidat.

”Concursul pentru ocuparea funcțiilor de directori este în desfășurare. Începând din 15 noiembrie, vom avea programate comisiile de interviu pentru fiecare unitate de învățământ în care s-au înregistrat opțiuni, fie pentru funcția de director, fie pentru cea de director adjunct. Ca element de noutate față de edițiile anterioare ale concursurilor este această posibilitate a candidaților care au trecut de proba scrisă – adică au luat 70 de puncte – să opteze pentru o funcție de director sau director adjunct în orice unitate de învățământ care are vacante aceste posturi. Astfel, s-a înregistrat o situație în care un candidat a optat chiar și pentru patru funcții de director la patru unități din județ. Avem însă și unități de învățământ în care concurența este mare – chiar și 4 candidați pe un loc – și avem unități în care nu s-au înregistrat opțiuni fie pentru că, de la nivelul acelei unități de învățământ nu a optat niciun cadru didactic pentru funcția de director/director adjunct, respectiv nu s-a înscris la concurs, fie s-a înscris și nu a promovat la nivelul celor două etape inițiale”, a spus inspectorul general Aurelia Dan pentru Timp Online.

Școlile cu cei mai mulți pretendenți sunt:

Liceul Tehnologic Maieru, Liceul Tehnologic Telciu, Școala Gimnazială ”Lucian Blaga” Bistrița, Colegiul Național ”Petru Rareș” Beclean, Școala Gimnazială ”Grigore Silași” Beclean, Colegiul Național ”George Coșbuc” Năsăud sau Liceul Silvic ”Transilvania” Năsăud.

În 23 de școli nu s-a înregistrat nicio opțiune:

Școala Gimnazială ”Ștefan cel Mare” Bistrița, Școala Profesională ”Sfânta Maria” Bistrița, Centrul Școlar de Educație Incluzivă nr. 2 Bistrița, Școala Gimnazială nr. 7 Viișoara, Liceul Tehnologic Feldru, Liceul Tehnologic ”Florian Porcius” Rodna, Școala Gimnazială Budacu de Sus, Școala Gimnazială ”Iuliu Prodan” Chiochiș, Școala Gimnazială Șintereag, Școala Gimnazială Coșbuc, Școala Gimnazială Urmeniș, Clubul Copiilor Sângeorz-Băi, Școala ”Viorel Nimigean” Nimigea de Jos, Școala Gimnazială Milaș, Școala Gimnazială Ciceu Giurgești, Școala Gimnazială Matei, Școala Gimnazială Negrilești, Școala Gimnazială Silivașu de Câmpie, Școala Gimnazială Coorvinești, Grădinița cu Program Prelungit nr. 1 Năsăud, Grădinița cu Program Prelungit Sângeorz-Băi, Școala ”Dsida Jeno” Vița și Școala Gimnazială Cireșoaia.

”Cei care și-au dorit și încă nu au fost convinși să opteze pentru o funcție au avut ca și reper fie unele experiențe pe care le-au văzut și le-au trăit anterior, și cea mai vehiculată recunosc că a fost cea potrivit căreia oricum nu ai nicio șansă că totul e aranjat, iar această aproape convingere i-a determinat să nu încerce sau pur și simplu pentru că unii directori – și îmi asum ce spun – de ani de zile conduc respectivele unități de învățământ și parcă și le-au însușit cumva pe persoană fizică și efectiv nu doresc să încurajeze alți colegi din școală sau să crească alți colegi pentru ca, la un moment dat, să fie în poziția de lider autentic al unei organizații care învață și care crește, exact profilul pe care noi îl căutăm. Personal cred că aceste două elemente i-au descurajat pe unii care și-au dorit să încerce sau nu i-au mobilizat suficient pe cei care sunt momentan pe funcție. Nu au dorit să participe la concurs, dar își doresc în continuare să rămână cu detașare dacă se poate. În acest amalgam de situații posibile o să încercăm să identificăm cele mai profitabile opțiuni pentru școală ca și organizație pentru că obiectivul mandatului pe care eu l-am început este ca, la nivelul unităților de învățământ, să existe stabilitate și cred că doar un director cu mandat poate să direcționeze, să impună o strategie, iar ca să impui o strategie, să te recunoască și colegii ca o autoritate este obligatoriu să te prezinți în fața lor cu un mandat, câștigat profesionist printr-o participare la un concurs onest, printr-o competiție pe care ai câștigat-o cu abilitățile și competențele pe care le ai. Stabilitatea și predictibilitatea sunt foarte importante mai ales în aceaste momente atât de instabile”, a declarat Aurelia Dan pentru Timp Online.

Conform sursei citate, sunt 110 de școli cu personalitate juridică, iar 87 au înregistrată cel puțin o opțiune din partea unei persoane care vrea să o conducă: ”Procentul este de circa 80%. În cazul școlilor pentru care nu avem candidați, de regulă, Ministerul Educației transmite o procedură legată de nominalizarea prin detașare în interesul învățământului în care sunt precizate condițiile ce trebuie îndeplinite pentru numirea prin detașare. Nu putem spune în acest moment care sunt aceste criterii”.

Din 15 noiembrie urmează proba de interviu care se va derula până în 15 decembrie, după care candidații care au optat pentru mai multe funcții și vor promova proba de interviu trebuie să aleagă pentru care dintre ele optează, iar ulterior se încheie contractul de management. Din 10 ianuarie 2022, devin directori pentru 4 ani.

Inspectorul școlar general emite, până la data de 10 noiembrie 2021, deciziile de constituire a comisiilor de evaluare a probei de interviu pentru fiecare unitate de învățământ pentru a cărei/căror funcție/funcții de conducere s-au înregistrat opțiuni ale candidaților promovați la proba scrisă.

Comisia de evaluare a probei de interviu, pentru fiecare unitate de învățământ, constituită prin decizie a inspectorului școlar general, are următoarea componență:

  • președinte – un inspector școlar;
  • membri: doi reprezentanți ai unității de învățământ, dintre cadrele didactice titulare ale unității de învățământ, aleși prin vot secret de către consiliul profesoral, un reprezentant al Consiliului Local, desemnat prin HCL, respectiv un reprezentant al CJ, desemnat prin HCJ în cazul unităților de învățământ special, centrelor școlare pentru educație incluzivă și CJRAE, un reprezentant al departamentului de resurse umane din cadrul companiilor mijlocii, mari și foarte mari sau un reprezentant al unei companii specializate în recrutarea resurselor umane sau un cadru didactic din învățământul superior cu competențe în management instituțional și/sau management educațional.

Durata probei de interviu este de 60 de minute pentru fiecare candidat, structurată astfel: pentru susținerea prezentării candidatului și a strategiei de dezvoltare a unității de învățământ – maximum 25 minute; pentru pregătirea și prezentarea modalității de rezolvare a situației-problemă -maximum 20 minute; pentru rezolvarea sarcinii de lucru repartizată pentru evaluarea competențelor digitale – maximum 15 minute.

7 comentarii

  • Ce se întâmplă cu școlile care rămân fără directori? Sunt delegați foștii care nu și-au luat concursul?!? Este normal acest lucru? Nu ești competent, n-ai luat concursul…zbori! Lasă pe cineva care e capabil! Nu sunt doritori? Dați postul celor care candidează pentru alte școli și rămân pe dinafară! Sau delegați alți profesori competenți din școală. Daca directorul nu și-a luat concursul cu ce e mai presus sau mai capabil decât un profesor care nu l-a dat deloc din cauza stresului provocat de conflictele care ar fi urmat daca ar fi îndrăznit să concureze cu directorul actual. Nu-i lăsați pe cei competenți sa fie directori dar le dați delegații- incompetenților care nu sunt în stare nici să încercuiască răspunsul corect la concursurile cu teste-grila, unde trebuie să găsească asemănări între cutit si furculița…Mi se pare hilar. Atunci cum pot fi capabili să conducă o școală?!? Aveți obligația de a găsi soluții corecte pentru ca acest concurs să aibă relevanță, sa nu fie unul fictiv, de fațadă!

  • Ce treaba are un consilier local sau un reprezentant al consiliului județean cu aceste comisii de evaluare???
    Cum poate un asemenea om sa evalueze un director de școală???
    Bănuiesc ca de la CJ nu o sa meargă Camelia Tabăra în comisie…. Ci un amarat de politruc care sa mai încaseze niște bani!!!
    Cum este posibil ca un nimeni – pe care îl recomanda doar o lista de partid, care a ajuns întâmplător acolo – sa evalueze un potențial director???
    Pai normal/corect/etic e asa ceva????

  • Cum este posibil sa fie evaluat de un reprezentant al consiliului local? din nou asistam la aceleasi forme fara fond, politicul isi spune cuvantul.
    In mod normal ar trebui sa existe o comisie externa.

  • Neparticiparea la concurs a unor directori actuali e din cauză că s-au făcut de râs la ultimul concurs organizat la nivel național inculți și incompetenți. Sunt curios anii când sau titularizat acești „directori” . Pe unii posibil candidați sau făcut presiuni să nu se înscrie la concurs. În unele școli sunt și persoane capabile pentru postul de director dar fiecare cunoaște șerpăria din școală și știu că nu o pot destructura sau ar trebui să-și facă dușmani 80% din colegi . La sfârșit for fi delegați actuali dobitoci utili cu proptele la partide.

  • Politica, politica și iar politica! Atat și nimic mai mult! Rușinos ce se intampla în tara asta! Nici nu cred ca mai are rost sa comentam pe aici, ca oricum nu ne baga nimeni în seama….au ajuns sa facă smecherii pe fata cei de la conducere…fără jena!

  • Ce sa ne mai mirăm de elevi ca nu-si iau examenele de capacitate si bac-ul, si ca rata de promovabilitate este foarte mică,……nu mai contează asta, tot poți sa ajungi șef pe la ceva agentii guvernamentale, sau parlamentar sau cel mai bun exemplu” DIRECTOR DE ȘCOALĂ”, nu contează ca esti imbecil si nu ai promovat examenul,…….tot dIRECTOR rămâi !

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.

GA vertical

Carliont

KissFM

KISS FM

Titlu Articole Recente

Articole recente

Titlu Comentarii recente

Comentarii recente

CleverADS