
Primarul Bistriței, Gabriel Lazany, spune că, în opinia sa, trebuie desființate nu șapte sensuri giratorii, ci 11, pentru că ”sensurile giratorii sunt eficiente până la un anumit nivel de trafic, iar dacă se depășește acel prag, încurcă”.
”Vor fi desființate în primă instanță șapte sensuri giratorii pentru că nu e normal să fie sens giratoriu într-o intersecție semaforizată, este un obstacol, dar, din punctul meu de vedere, trebuie desființate 10 sau 11. Mare parte din aceste intersecții sunt deja semaforizate. În cele care nu sunt se va monta semaforizare inteligentă coordonată dintr-un centru de management al traficului. Sensurile giratorii sunt eficiente până la un anumit nivel de trafic. Dacă nivelul traficului depășește acel prag, deja nu mai sunt eficiente, încurcă. În momentul de față, noi avem o anomalie: sensuri giratorii semaforizate. Stai la intrare în sensul giratoriu la semafor 2, 3,5 minute, se face verde, intri în sensul giratoriu și trebuie să dai prioritate în sens că au verde toți. După noul proiect se va rezolva situația aceasta”, a spus Gabriel Lazany la Bistrița FM.
Potrivit primarului, pentru fluidizarea traficului în oraș, municipalitatea va introduce și sensuri unice pe anumite artere.
”Urmează construcția celor 4 pasaje subterane. Chiar ieri am discutat cu reprezentanții CNAIR care ne-au spus că vom primi un act adițional pentru schimbarea sursei de finanțare din PNRR pe Programul Național de Transport. În ședința din 17 decembrie a.c. a Consiliului Local vom aproba acest act adițional, iar din punct de vedere procedural suntem în achiziții. PNRR era un program cu limită de termen de finanțare – august 2026 – iar o parte dintre proiecte au fost transferate spre alte surse de finanțare, inclusiv acesta, al nostru”, a spus Gabriel Lazany.
O altă măsură care va duce la fluidizarea traficului este lărgirea la trei benzi a DN 17 la intrarea în oraș dinspre Viișoara și Unirea, una dintre benzi fiind reversibilă.
”În 17 decembrie, avem programată întâlnirea cu reprezentanții CNAIR care au finalizat studiul de fezabilitate și vor să ne prezinte lărgirea la trei benzi a intrărilor din oraș: o bandă pe fiecare sens și o bandă reversibilă. Dimineața vor fi două benzi pe intrare și după-amiaza două benzi pe ieșire. O parte din traficul ușor care tranzitează Bistrița optează să vină prin oraș. Ne place sau nu, Bistrița este un oraș de tranzit care face legătura între Moldova și Transilvania sau vestul Europei. Zilnic avem o tranzitare medie a Bistriței de 10.000 de autoturisme și 2500 de TIR-uri, care trec efectiv prin oraș. Când partea de tranzit e rezolvată va scădea și presiunea pe arterele rutiere din oraș. Va veni o perioadă foarte dificilă – cea de implementare – dar, după ce trecem de ea, Bistrița va avea altă față”, a spus primarul.
Acum, de sărbători, traficul este și mai aglomerat fiindcă vin și oameni din județ la cumpărături.
”Ajunul Crăciunului și cea a Anului Nou vor fi probabil zilele cele mai încărcate. Din păcate, noi așa suntem obișnuiți: să mergem cu mașina până în fața magazinului, a restaurantului sau a farmaciei, iar dacă nu găsim loc de parcare să căutăm pe următoarea stradă decât să mergem câțiva metri pe jos. Cele mai de succes restaurante sunt cele care au parcări generoase. Din păcate, este un obicei al tuturor. Foarte mulți bistrițeni călătoresc și în afara țării, unde dacă găsești o parcare la 2,5 km de locul unde vrei să te duci, zici că ești norocos și te duci pe jos. La noi nu se întâmplă lucrurile acestea, dar probabil că în curând se va schimba și comportamentul nostru. Va trebui să se schimbe”, a mai adăugat Gabriel Lazany.
Reamintim că, potrivit unui studiu făcut de Primăria Bistrița, în oraș sunt înregistrate 52.115 de mașini. Rețeaua de străzi fără localitățile este circa 200 de km, iar la o lungime de 4,5 metri cât are un autoturism, înșiruite mașinile din oraș s-ar întinde pe 234 de km șia r ocupa toate străzile din oraș.
Orele de trafic intens sunt între 7.30 și 9.30 dimineața, perioada în care copiii merg la școală și oamenii la serviciu, iar după-amiaza între 16.00 și 17.30, a mai spus primarul din ”Căsuța lui Moș Crăciun” de unde emite acum Bistrița FM.
Foto credit: Facebook Marius Rus










Pentru fluidizarea traficului avem nevoie de centura ocolitoare a orașului.
După aia puteți avea tot felul de idei crețe.
Puteți face și 2 benzi pe sens la Viișoara și Unirea,este spațiul necesar.
De 20 de ani Bistrița este tot în șantier,cu liniile vieții, sensurile giratorii și pasaj inutil.
Dacă acuma se blochează orașul, mă întreb ce o să fie când încep lucrările?
Sunteți o bătaie de joc pe banii statului,nu aveți un pic de rușine.
Foarte corect avem nevoie urgentă de noua centură de pe lângă Budac care să scoată tot traficul de tranzit care poluează oraşul în afara oraşului.
Da asa este , avem sensuri giratorii semaforizate unice in UE.
Asta se datoreaza marelui si priceputului serv. TEHNIC cu echipele de mari specialisti din proiectare.
Datorita oualor, strutilor, merelor ,veveritelor captive, partiei pe care nu sta zapada si mai nou sensurilor giratorii semaforizate din pacate Bistrita devine tot mai hazlie si este denumita de carcotasi CARACALUL ARDEALULUI, adica aici s-a rasturnat caruta cu prosti.
….domnul primar monteaza semafoare in sensuri si dupa 3 luni spune ca nu e normal ca un sens sa fie semaforizat si trebuie desfiintat!
Ca simplu sofer consider ca circulatia in interiorul orasului a fost buna pana anul trecut: intri in sens pe banda 1 si iesi pe banda rosie, virezi dreapta de pe banda 2 si te trezesti pe o singura banda care deja e ocupata de ceu ce circula pe banda rosie…etc
In Decebal e exemplu de intersectie care merge cat de cat bine care a fost distrusa. Urmeaza Calea Moldovei pana la statia de tratate.
S a facut podul metalic peste Valea rusului pentru a se largi iesirea din sens ….alta lucrare neterminata: a ramas vechiul pod care stranguleaza circulatia exact cum fac masinile parcate la covrigi pe ambele parti.
Astept sa vad unde poate duce incompetenta unora….
Lazany se profilează a fi cel mai mare si mai costisitor dezastru pentru Bistrița. Desfințarea sensurilor giratorii în loc să se desființeze semafoarele inutile va bloca complet orasul si construirea celor 4 pasaje il va îngropa la propriu și, la figurat, în datorii. Nimeni nu l-a votat ca sa facă prostiile astea. Din păcate atunci câd va fi dat jos va fi probabil prea târziu pentru Bistrița. Părerea lui nu face doi bani. Mai țineți minte când, anul trecut pe vremea asta ne spunea cum a stat el, la el acasa, cu harta orasului pe masa din bucatarie și a ajuns la concluzia ca pe Bulevard trebuie sa se circule într-un singur sens. De la Spital în jos că așa avea el drum până la CJ?
În realitate în Bistrița traficul e congestionat jumătate de oră în fiecare dimineața înainte de 8 când merg copii la școala si o ora, de la 3:45 la 4:45 când iese lumea de la serviciu. În week-end pot să joace copii fotbal pe multe străzi. Pentru 8 ore de congestie în trafic într-o săptămână să compromiți 48 de ore de circulație corectă și facilă, e o prostie.
Să meargă dl. Primar, oricând și să compare cum se traversează intersecția semaforizată de la Apollo în comparație cu cea nesemaforizată din Decebal.
Rezolvarea problemelor de trafic se poate face doar prin dezvoltarea rețelei stradale și crearea de alternative de trafic: Culoarul Nord și Varianta Sud și bineînțeles a variantei de ocolire a orașului pentru tranzit. Cu banii dați echipei de handbal primele două erau deja achitate.
Mai bine nu se poate descrie situatia. Multumesc!
Dupa mine e pur actionism ce emite primarul in relatia asta.
Prea multe proiecte si prea putina pozibilitate de a le realiza financiar si intru timp util.
Da’ de bugetare participativa, ati auzit?!?
Adica la începutul fiecarui an sa ne întrebati pe noi, astia fraierii care v-am votat, cam ce ne dorim?
Nu sa f*teti cu talent banii contribuabililor+credite bancare pe tot felul de ineptii care va strafulgera aia câtiva neuroni plictisiti?
Da de unde. Odată ajuns tătuca la butoane, bugetul orașului a trecut pe persoană fizică.
Nimic nu se rezolva si nu se mai poate rezolva pana cand se gata TITEIUL Planetar si dupa ,costul unei masini electrice sau pe Hidrogen sa inceapa de la 50.000 euro in sus ca sa nu mai aiba acces tot omul la ele.
A doua conditie este interzicerea intrarii in Europa a ieftinaturilor din China in materie de masini electrice.
Valabil in UE si intreaga lume.
Toate guvernele lumii au scapat de sub control aceasta situatie iar schimbarile climatice vad ca nu inspaimanta pe nimeni si mai ales pe marii producatori care au un singur gand . BANUL.
Deci semafori la sensuri incurca? Atunci le desfinanti pur si simplu. Semfaori nu se adapteaza la trafic. La sensuri nu astepti daca e liber acces si de asta e mai bine cu ele. In plus daca soferi ar avea disciplina mai mare si respect fata de alti, ar fi si mai bine. Ce sens are un semafor rosu daca nu trece niciun vehicol din alta directie? Nu incurca?
Probabil ca decât sa se faca de rusine si sa spuna “eu nu știu circula in sensurile giratorii,nu știu cine are prioritate” ii e mai usor sa o dea cu fluidizarea traficului ca sa justifice de ce vrea semafor.
Inca un pic si o sa vrea sa faca pietonal tot orasul si rezolva problema cu traficul :))))
Cand am vazut prima data semafoare in sensurile giratorii din Alba Iulia am ras o saptamana. Mi-am dat seama cat de inapti sunt si mai apoi repede repede a aparut si la noi acelasi principiu. Eu as mai propune si o chestie cu care ne intalnim in fiecare dimineata si cu care poate sunteti de acord, poate nu. Nu o zic din rautate, dar mi se pare inadmisibil, dimineata si la amiaza cand e puhoiul de masini mai mare, ma uit in fata cine nu se misca si de ce blocheaza toata intersectia si vad masina cu Scoala. Domnilor, fara suparare, o sa ziceti ca “si tu ai fost asa candva”. Acum 20 si ceva de ani cand eu am facut scoala, daca nu stiai sa conduci si nu aveai reflexele formate si nu te puteai deplasa cu cel putin 40 km/ora, nu intrai in oras. Era simplu. Fie te duceai si conduceai pe DN in afara orasului pana iti formai reflexele, pana stiai bine pedalele, pana erai obisnuit cu traficul, fie exersai prin poligoane. Este inadmisibil ca dupa 4-6-8 ore de condus sa fie bagati in oras si sa mai incurce si ei tot traficul care si asa e cum e. Si nu, nu in oras inveti sa conduci cand tu esti a 3-a oara la volan si nici nu stii pedalele bine. Si culmea culmilor, exact unde e traficul mai mare sunt bagati parca in ciuda. Vezi ca e stapan elevul pe el, vezi ca e format si poate stapani o masina si are reactie, il bagi in oras. Daca nu, sa faca o plimbare pana la Nasaud si sa il plimbe acolo prin oras pana se satura. Nu poti bloca Bistrita zi de zi cu Scoala. As propune un interval de ore in care e absolut interzis sa blocheze traficul in oras si amendati instructorii pana le iese pe gat pentru ca deja e nesimtire. Vezi ca nu poate, tine-l naibii in poligon pana poate si invata. Hai sa avem un pic de spirit civic si sa nu ne mai incurcam unii pe altii si mai mult. Sau macar sa le permita sa mearga pe banda de autobuz. Orice, dar deja sunt prea multi care efectiv blocheaza tot orasul pentru ca dureaza 2 ore pana ies dintr-un amarat de sens.
Nu stiu de unde preia primaria studiile de trafic si toate ideile despre sistematizarea circulatiei ,dar cred ca ar trebui sa apeleze la specialisti adevarati (nu la SRL-uri de apartament),daca nu gasim in tara atunci putem cere ajutor de la orasele infratite cu noi din vestul Europei.Semafoarele din sensurile giratorii cred ca au fost montate pt pietoni dar incurca circulatia si totul ar fi mult mai simplu daca pietonii ar avea bun simt si nu ar traversa cate unul in dorul lelii si astfel nu ar fi nevoie de ele(semafoare).In ceea ce priveste intrarea-iesirea din oras cred ca trebuie largit la 4 benzi nu la 3 pt ca loc este, ar avea continuitate pe actuala centura (cand va avea 4 benzi) iar dupa parerea mea mult asteptata varianta ocolitoare(care trebuie facuta) nu v-a rezolva traficul din oras deoarece daca urmariti o sa vedeti ca 75-80% din vehiculele de pe actuala centura au nr. de BN.Asa ca nu cred ca trebuie sa gandim din nou pe termen scurt asa cum a aparut pasarela peste calea ferata la intrarea in oras cu doar 2 benzi,podul de la Unirea spre aerodrom cu 1 banda,etc.
Eu zic ca semafoarele trebuie anulate. A fost ok cu sensuri giratorii.
Apasa like daca sustii sensuri giratorii. Apa dislike daca sustii semafoare.
Pe vremuri eram convins ca primar mai prost ca Crețu nu exista .
Astăzi sunt nevoit să recunosc ca m-am înșelat !