ACTUALIZARE Primăria Bistrițava solicita bani europeni pentru proiectul ”Linie verde de transport public utilizând mijloace de transport cu motor electric, hibrid sau normă de poluare redusă, în municipiul Bistriţa, pe traseul Viișoara – Rompetrol, str. Libertății, Independenței, Dornei, Calea Moldovei, Unirea”. Scopul investiției este: modernizarea liniei de transport, modernizarea părții carosabile, a zonelor adiacente prin remodelarea parcărilor, trotuarelor, spațiilor verzi, eventual a pistelor de cicliști, ce include o suprafață de aprox. 30 ha și amenajarea unei autobaze pe strada Simpozionului nr. 2.
Municipalitatea intenționează ca, după realizarea proiectului, transportul pe Linia verde să fie gratuit. Iată motivele:
”Traseul ales pentru realizarea proiectului leagă localitățile componente Viișoara și Unirea prin centrul istoric, suprapunându-se cu următoarele străzi: DN 17 (Benzinăria Rompetrol Viișoara) – Calea Dejului – Str. Libertății – B-dul Independenței – Str. Gh. Șincai – Str. Dornei – Piața Unirii – Piața Petru Rareș – Str. Bistricioarei/ Str. Liviu Rebreanu – Str. Grigore Balan – Calea Moldovei – DN 17 (Unirea).
Pentru operarea Liniei verzi sunt propuse autobuze electrice cu încărcare rapidă și „zero emisii”. Implementările de ultimă generaţie în acţionare electrică cât şi tehnologia avansată de management al bateriilor face din autobuzul electric un mijloc de transport public ecologic redutabil şi eficient. Finanţarea acestui proiect se poate realiza prin POR 2014-2020 astfel încât costul introducerii unui nou sistem de transport este minim. În acest context şi având în vedere experienţa unor oraşe europene (Tallin -Estonia, Nysa – Polonia, Aubagne – Franta, Avesta – Suedia, Velenje – Slovenia, Manchester, Sheffield – Anglia, etc.), și nu numai (Australia, Canada, China, SUA, Brazilia), se analizează posibilitatea ca utilizarea de către cetățeni a acestei noi linii de transport public sa fie gratuită în condiţiile în care fiind vorba de un proiect cu finanţare europeană costul biletului nu poate depăşi cheltuielile de întreţinere.
Legătura între cele două localităti componente vizate ca extremități ale liniei verzi (Viișoara și Unirea) este asigurată până la această dată de linia nr. 2 de transport public, care urmează o parte a traseului propus pentru linia verde, cu excepția centrului istoric care este ocolit, parcursul liniei fiind pe bulevardul Republicii. Ca urmare, acest traseu poate fi analizat comparativ. Traseul are o lungime de 25.100 m (dus-întors) si reprezintă ponderea cea mai mare în ce privește numărul de călători transportati.
În anul 2015, din totalul de 4.172.725 călătorii înregistrate pe întreaga rețea de transport din municipiul Bistrița (14 trasee), 1.559.846 au fost realizate pe acest traseu, ceea ce reprezintă 37,38 % din totalul călătoriilor. În ce privește veniturile înregistrate pe această linie, au fost asigurate în următoarea structură: Vânzări de bilete: 462.270 călătorii, Facilități la transport (gratuități): 791.886 călătorii – decontate de autoritatea locală, Abonamente: 22.149 călătorii, Abonamente elevi: 183.541 călătorii – decontate 50% de autoritatea locală.
Se observă că ponderea veniturilor este asigurată din bugetul local (56,65%), la care se adaugă subvenția acordată operatorului de transport, ca diferență între costurile de exploatare și veniturile înregistrate. În anul 2015, facilitățile plătite pe întreaga rețea de transport au fost de 2.849.648 lei. iar subvenția de 2.190212 lei.
Trebuie menționat că, raportat la numărul de călătorii, ponderea subvenției pe acest traseu este mai mică comparativ cu subvenția generată de alte trasee, unde numărul de călători (și implicit veniturile înregistrate) sunt mult diminuate comparativ cu costurile de exploatare. Prin urmare, traseul ales pentru linia verde este menit să asigure transportul pentru cea mai mare parte a populțtiei Bistritei și care, în plus, va asigura deplasare cu mijloace de transport public în centrul istoric, serviciu inexistent până la această dată.
Experiența similară din singurul oraș din România care asigură transport gratuit (Lugoj) este de natură să încurajeze deplasarea cu mijloace de transport public, în detrimentul deplasării cu autovehicule proprii care pe lângă faptul că sunt cel mai mare generator de emisii poluante au și rolul de a aglomera traficul, în special în zona centrală a municipiului, unde transportul public nu este asigurat. Din informațiile pe care le deținem, măsura transportului gratuit în Lugoj a dus la dublarea numărului de călători cu transportul public.
Având în vedere argumentele în favoarea transportului gratuit pe linia verde, considerăm oportună această măsură, însoțită de o reconfigurare a celorlalte linii de transport, pentru optimizarea acestora atât în ce privește eficiența lor cât si în ce privește costurile. Aplicarea pe o perioadă determinată, cu monitorizarea riguroasă a efectelor si o analiză aprofundată, ar fi o variantă care ar înlătura obstacolele”, este raportul executivului Primăriei Bistrița.
ȘTIREA INIȚIALĂ Linia verde: Surpriza pe care municipalitatea o pregătește pentru bistrițeni
”Suntem în faza de proiectare cu Linia verde, un proiect important care va schimba total circulația, mai exact autobuzele electrice între Viișoara și Unirea. Analizăm situația și intrăm în ședința de Consiliu Local cu o informare, și solicit un acord de principiu al CL, pentru ca pe Linia verde transportul să fie gratuit. Este un lucru deosebit, avem posibilitatea să facem acest lucru. Această măsură va duce la o intensificare a transportului public și o invazie, ca să spun așa, a cetățenilor în zona istorică”, a declarat primarul Ovidiu Crețu la AS TV.
”Un proiect mare pentru bistrițeni, pentru realizarea căruia se dorește accesarea unor fonduri europene. Transport gratuit, reducerea poluării orașului nostru, acces facil către centrul istoric deja înfrumusețat prin proiectele de reabilitare. Fiecare dintre noi vom avea de câștigat prin acest proiect, important pentru dezvoltarea orașului Bistrița!”, a menționat viceprimarul Cristian Niculae.
Ce lucrări presupune Linia verde
În localitatea componenta Viișoara, adiacent DN 17, vor fi cuprinse pistele de cicliști și amenajarea spațiilor verzi cu dotările aferente; nu se vor realiza intervenții în plan, profil longitudinal sau profil transversal pe această zonă de pe DN17; pistele de cicliști vor avea lățimea de 1,00 m – structura rutieră. Spațiul adiacent străzii Libertății va fi amenajat cu spații verzi, aliniamentul de arbori se va păstra și vor fi cuprinse piste de cicliști; partea carosabilă va avea câte 2 benzi de circulație pe sens cu lățimea de 3,50 m. Pe B-dul Independenței vor fi reabilitate spațiile verzi, vor fi amenajate pistele de cicliști și eventualele parcări adiacente zonelor de locuințe colective, zone verzi cu dotări aferente; pistele de cicliști vor avea lățimea de 1,00 m. Strada Gheorghe Șincai va fi reabilitată în întregime cu trotuarele şi carosabilul la acelaşi nivel, din piatră; se va păstra și completa aliniamentul de arbori, se vor renunta la parcări astfel încât să se creeze o bandă dedicată pentru linia verde; partea carosabilă va avea o bandă dedicată pentru linia verde. Pe strada Dornei se va interveni asupra trotuarelor care vor fi realizate din piatră naturală, iar pe carosabil cu marcaj acolo unde se impune, pentru delimitarea liniei verzi. În Piaţa Unirii se va desființa parcarea de pe partea dreapta astfel încât să se creeze o bandă dedicată pentru Linia verde. De asemenea, proiectul de pe această stradă se va corela cu proiectul PUD – Amenajare Piaţa Unirii. Străzile Bistricioarei/Liviu Rebreanu: pe carosabil se vor prevedea marcaje pentru delimitarea Liniei Verzi și se vor corela cu proiectul de la Cetatea Medievală. Strada General Grigore Bălan va cuprinde piste de ciclişti și se va reamenaja suprafața carosabilă cu locuri de parcare; pistele de cicliști vor avea lățimea de 1,00 m. Pe sectoarele de drum ce nu se află în proprietatea sau administrarea Municipiului Bistrița (DN 17/E 58), se vor proiecta piste de biciclete și/sau spații verzi, pe terenul adiacent drumului, iar Linia Verde de transport public se va suprapune peste carosabil; pistele de cicliști vor avea lățimea de 1,00 m.
La capetele traseului se vor realiza 2 platforme conform planului de situație ce vor facilita întoarcerea autobuzelor pe traseu, cât și încărcarea acestora la prizele electrice. Stațiile de autobuz vor fi de 3 tipuri, în funcție de funcționalitatea și gradul de încărcare al fiecărei zone de instalare: – Stație autobuz – Cap traseu – echipare standard + stație FastCharger + Ticketing, Stație autobuz trafic mare – echipare standard + Ticketing, Stație autobuz trafic mic – echipare standard.
Autobuzul electric are 12,2 metri lungime cu șasiu ușor și podea joasă; acesta permite încărcarea rapidă a acumulatorilor – fast-charger (nefiind necesară întoarcerea în autobază pe timpul zilei) la una din cele două stații de încărcare amplasate la cele două capete terminale ale traseului; încărcarea mijloacelor de transport se face pe timpul nopții în autobază și se asigură un aport de 7-10% prin intermediul stațiilor de încărcare de la capetele terminale ale traseului în timpul de staționare de 10-15 minute. În cazul în care, un autovehicul de transport public (autobuz) ajunge în situația să nu mai dețină suficientă energie pentru a ajunge la una din stațiile de încărcare rapidă, s-a prevăzut o stație de încărcare portabilă echipată pe un autovehicul utilitar cu generator mobil; spațiul dedicat staționării și încărcării mijloacelor de transport public este echipat cu 5 – 6 unități de încărcare electrică cu 2 posturi; în curtea spațiului amenajat pentru staționarea mijloacelor de transport se va instala un sistem de panouri fotovoltaice cu o capacitate de 15 kW utilizate pentru a acoperi consumul de energie electrică al stației de încărcare a mijloacelor de transport public; branșamentul la rețeaua de energie electrica asigura alimentarea de rezerva a stației de încărcare.
Proiect pe fonduri europene
Proiectul, finanțabil din fonduri europene, pentru care se vor solicita circa 8 milioane de euro, vizează nu numai introducerea unei linii de autobuze electrice, ci și reabilitarea străzilor și realizarea benzilor de rulare, modernizarea stațiilor de transport între Viișoara și Unirea, amenajarea unui garaj și stații de încărcare a mijloacelor de transport electrice, plus sistem e-ticketing.
Principiul de proiectare va fi ”din perete în perete”, adică sunt vizate și zonele adiacente spațiilor carosabile. De exemplu, în spațiile situate între DN 17 și frontul clădirilor din Viișoara, de pe Independenței și pe traseul Bistrița-Unirea vor fi cuprinse pistele de cicliști, se rearanjează și amenajează spațiile verzi, se păstrează aliniamentul de arbori. Vor fi realizate stații de încarcare pentru autovehicule electrice, iar toată infrastructura (trotuare, parcări, stații de autobuz) va fi amenajată astfel încât să poată fi utilizată de către persoanele cu dizabilități. Sistemul de management al traficului va fi integrat cu opțiuni de monitorizare a condițiilor de mediu și poluare pe traseul liniei verzi. Linia verde presupune și alte intervenții pe parte de infrastructură: cabluri subterane pentru iluminat public, amenajarea intersecţiilor la nivel, schimbarea sau înlocuirea căminelor.
Pana la urma oamenii pe care i-am ales au reusit sa-si duca la bun sfarsit proiectele pe care le aveau pentru oras! Bravo!
Danciule, esti foarte uituc… oamenii pe care i-ai ales doreau TRAMVAI, in frunte cu cel mai OM dintre oamenii pe care i-ai ales.
Aveți dreptate: dacă transportul va fi gratuit, într-adevăr va fi o nouă ,,invazie” a tuciuriilor în zona istorică…
Las-o baltă ! Ăia oricum vin peste tot … Linia Verde este pentru oameni civilizati care înțeleg importantă protejării mediului , nu pentru băgători de vină !
În sfârșit un proiect pentru spațiile verzi, amenajate haotic, din Viișoara și Unirea, porțile Bistriței. Îngroparea cablurilor, gazon natural și, sper, dispariția în curți a mașinilor parcate pe domeniul public, zi și noapte. Succes!