Actualitate

Bistriţa nu va avea tramvai ecologic. Ovidiu Creţu: E prea costisitor, nu ne putem permite. Păcat!

Tramvaiul ecologic după modelele Besançon, Zagreb sau Strasbourg, care să unească Unirea şi Viişoara traversând centrul istoric al Bistriţei, rămâne la stadiul de dorinţă. Primarul Ovidiu Creţu a tras primele concluzii în urma rezultatelor preliminare din studiul de oportunitate comandat de municipalitate.

Un tramvai numit dorinţă

”Este o investiţie atât de costisitoare încât nu ne-o vom putea permite. Păcat că nu putem face acest lucru, am valorifica centrul istoric în spirit european. Este comandat un studiu de soluţie, din rezultatele parţiale putem trage deja nişte concluzii”, a menţionat primarul Ovidiu Creţu în şedinţa Consiliului Local.

Municipalitatea a comandat în acest an un studiu de oportunitate pentru realizarea investiţiei “Linia verde de transport public utilizând mijloace de transport cu motor electric, hibrid sau normă de poluare redusă”.

Obiectivul ”Tramvai – linie verde de transport public pe traseul Viişoara – centru istoric – Unirea” prevedea, printre altele, ca tramvaiul să unească, pe o lungime de 15 km, localităţile componente Unirea şi Viişoara, traversând centrul istoric prin str. Gheorghe Şincai, Piaţa Centrală, str. Dornei, Piaţa Unirii, str. Liviu Rebreanu. Valoarea proiectului era estimată la 20 de milioane de euro.

”Peste tot în oraşele pe care le-am văzut, inclusiv în oraşul partener Besancon, tramvaiul a schimbat radical în bine viaţa centrului istoric, fie că discutăm de Besançon, Zagreb sau Strasbourg”, spunea la începutul anului primarul Bistriţei, care îşi dorea ca municipalitatea să depună un proiect pe fonduri europene în vederea finanţării lucrărilor de realizare a liniei de tramvai.

11 comentarii

  • Fereasca Dumnezeu , traim in era Cretu. Fereasca Dumnezeu ce o sa-i mai debiteze prin minte primarului asta. ca dupa cite vedem……..are ,,multe,, acolo la mansarda .

  • Asa este, un tramvai, un mertou, un monorai schimba viata locuitorilor unui oras, dar cand o faci investitia? Pentru tramvai investitia devine eficienta cand vorbim de peste 150.000 de locuitori, sa ai cel putin 5000 de calatori pe zi. La un pret de 4 lei pe bilet investitia se poate amortiza in 20 de ani. Primaria are destui ingineri, cred, care puteau sa faca acest calcul foarte simplu si nu mai cheltuiau bani pe studii, sau ma rog daca trbuie.

  • dar un studiu de fezabilitate pentru o statie de lansare a navetelor spatiale cu plecare din centrul istoric, poate chiar din turnul bisericii, cand facem?…

  • Mintea romanului de pe urma. Unii, printre care primarul Cretu nu pot judeca singuri, cu mintea lor, decat daca irosesc niste bani publici pe studii de oportunitate. Si totusi, obiectivul intitulat “Linia verde de transport public utilizând mijloace de transport cu motor electric, hibrid sau normă de poluare redusă” pe traseul DN 17 Viişoara-Centrul istoric Bistriţa-Unirea nu este lipsit de interes. Nerealista, fortata si chiar tembela a fost ideea privind introducerea tramvaiului in centrul istoric al orasului. Era doar un moft fara acoperire a lui Cretu. Cum sa introduci linii de tramvai pe strazile inguste precum Gh. Sincai sau Dornei fara a bloca in totalitate circulatia auto in centrul istoric al orasului. Ar fi din start o mare aberatie. De altfel, insusi primarul recunostea, atunci cand a lansat nastrusnica sa obsesie, ca in centru nu ar putea sa incape decat un singur fir de sine, ceea ce din capul locului inseamna un compromis. Ca sa nu mai vorbim de degradarea zonei sub aspect turistic. Cum ar arata ansamblul arhitectonic “Sugalete” cu cladiri de secolul XVI, langa care s-ar afla linii de tramvai.
    Ba mai mult, cu numai cativa ani in urma, pe traseul Viisoara-Unirea, acelasi primar a cheltuit sume importante cu amenajarea de sensuri giratorii, care in acest caz ar trebui desfintate, dupa principiul doi incarca, doi descarca.
    Intr-adevar e nevoie de mijloace nepoluante si de îmbunătăţirea indicatorilor de mediu, prin reducerea emisiei de noxe, dar lucrul acesta se poate realiza mult mai ieftin si eficient prin introducerea de linii de troleibuz care nu afecteaza cu nimic partea carosabila a strazilor din zona istorica a orasului. In plus, prin introducerea troleibuzului configuratia circulatiei pe traseul Viisoara-Unirea ar putea ramane neschimbata. Diferenta de capacitate de transport intre tramvai si troleibuz, poate fi si ea solutionata prin cresterea frecventei numarului de troleibuze la orele de varf, pe baza unui studiu de trafic.

    • Hai sa gandim unpic, nici liniile de trileu nu sunt ieftine si ce ar fi sa introducem pentru transportul in comun microbuze pe baza de baterii. Pe traseul acestor microbuzee sa fie amplasate statii de incarcare si schimbare a bateriilor. De ce nu se studiaza aceasta varianta, care in marile metropole ale lumii isi gaseste deja locul. Nu-i asa ca noua ne place tare mult sa ne complicam? Sunt solutii pentru eliminarea poluarii dar nu vrem sa le vedem, sau chiar suntem batuti in cap.

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.